(Timp citire: 2 minute)

BârfăDacă dobândeşti o reputaţie proastă, o să fii observat. Această afirmaţie aparţinând înţelepciunii populare ar putea deveni un fapt ştiinţific verificabil, întrucât o nouă cercetare indică faptul că oamenii chiar preferă să-i privească pe cei cu o reputaţie proastă.

 

 

 

 

Cercetătorii de la Universitatea Northeastern au decis să testeze modul în care bârfa ne afectează modul în care privim lucrurile, prin intermediul a ceea ce numim rivalitate binoculară, adică o probă în care în faţa fiecărui ochi apare câte o imagine, iar privitorul alternează imaginea asupra căreia se concentrează. Această alternare, precum şi durata pentru care privitorul rămâne concentrat asupra fiecărei imagini sunt lucruri de care el este conştient, dar asupra cărora nu deţine într-adevăr controlul. În general, creierul va trece de la o imagine la alta la fiecare câteva secunde.

 



Cercetătorii au luat 66 de voluntari şi le-au prezentat fotografii ilustrând treizeci de feţe, fiecare fiind asociată cu un enunţ ce descria un comportament social. Aceste comportamente erau pozitive, negative sau neutre, incluzând totul de la a ajuta o bătrână să traverseze strada şi până la a arunca în cineva cu un scaun. Apoi voluntarilor li s-a arătat fiecare dintre imagini în cadrul testului rivalităţii binoculare, împreună cu imaginea unei case, astfel încât ochii lor treceau de la faţă la casă.

Pentru a determina la care imagine se uitau, voluntarii apăsau nişte butoane indicând asupra căreia din ele se concentrau în acel moment. Cercetătorii au descoperit că durata petrecută privind imaginile cu feţe era semnificativ mai mare în cazul acelora asociate cu o descriere negativă. Studiul sugerează că creierele noastre sunt predispuse să se concentreze asupra lucrurilor pe care le asociem cu un comportament negativ, lucru ce are poate o logică – faptul de a fi atent la oamenii care ar putea constitui o ameninţare este un bun mecanism pentru supravieţuire.

Ceea ce e interesant în mod deosebit este faptul că aceste feţe erau ale unor oameni pe care voluntarii nu îi văzuseră cu adevărat făcând ceva rău – ei erau cel mai probabil conştienţi de faptul că acele scenarii erau doar ipotetice şi totuşi această asociere relativ slabă între un comportament negativ şi anumite feţe le-a făcut creierele să fie mai interesate de acei oameni. Unu la zero pentru puterea bârfei, presupun.

 

 

Textul reprezintă traducerea articolului Gossip-shapes-the-way-you-see-the-world, publicat de io9.com.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache