Tipărire
Categorie: Psihologie
Accesări: 2243

Cursa parintiNu-i de mirare că părinţii se implică aşa de mult în întrecerile organizate pentru ei la competițiile școlare ale copiilor. Un studiu indică faptul că, departe de a se diminua, spiritul de competiție al oamenilor crește de-a lungul vieții, ajungând la apogeu în jurul vârstei de 50 de ani.

 



Înainte de colectarea datelor, Ulrich Mayr și colegii săi aveau un număr de motive să se aștepte ca setea de competiție să fie cea mai ridicată în tinerețe și să se diminueze după aceea. Au citat reducerea testosteronului cu vârsta; adoptarea unui comportament mai prosocial o dată cu înaintarea în vârstă (oamenii mai în vârstă donează mai mulți oameni în scopuri caritabile); înclinația către o bună stăpânire a unor aptitudini și nu a comparației nivelului cunoștințelor cu alții; și scăderea încrederii în sine odată cu înaintarea în vârstă, datorată poate declinurilor cognitive ale vârstnicilor.

Cercetătorii au instalat un stand la un mall și au invitat voluntari să rezolve mental ecuaţii aritmetice (ex: „adevărat sau fals: 7+2+3-6=5”) cât mai repede posibil. Pentru puncte erau oferite premii modice în bani. Cei 543 de participanți (cu vârste cuprinse între 25 și 75 de ani), aflați la tarabe separate, au participat la o rundă cu durata de 30 de secunde în care au primit un număr cu atât mai mare de puncte cu cât au rezolvat mai multe ecuații. Apoi au luat parte la o a doua rundă competitivă, în care au primit puncte doar dacă au rezolvat mai multe ecuații decât un alt participant, ales aleatoriu. Prestațiile participanților nu au fost discutate până nu s-a încheiat experimentul. În final – aceasta a fost o rundă crucială – participanții au putut alege, pentru runda finală, dacă să joace singuri, precum în prima rundă, sau dacă să concureze din nou cu un alt oponent ales la întâmplare. După aceea participanții au elaborat estimări asupra a cât de bine s-au descurcat, pentru a le măsura încrederea.

Au existat diferențe clare între sexe, rezultate aflate în concordanță cu cercetări anterioare. Femeile au optat în număr mult mai mic decât bărbații pentru varianta competițională a rundei finale (35% vs 75%). De asemenea, s-au observat diferențe evidente pe grupe de vârstă, indiferent de sex: spiritul de competiție împotriva altora a fost direct proporțional cu înaintarea în vârstă, devenind constant în jurul vârstei de 50 de ani. Spre exemplu, aproximativ 70% dintre bărbații cu vârste cuprinse între 45 și 54 de ani au optat să concureze, față de doar puțin peste 50% dintre bărbații cu vârste între 25 și 34 de ani.



Ce stă la baza diferențelor dintre sexe? Bărbații și femeile s-au descurcat la fel de bine în prima etapă, dar prestația femeilor a scăzut puțin în versiunea competițională. Femeile au fost, de asemenea, mai puțin încrezătoare decât bărbații. Încrederea femeilor, spre deosebire de cea a bărbaților, a influențat și alegerea de a concura sau nu (bărbații au ales să concureze fără să își calculeze șansele de a câștiga!). Cu toate acestea, niciunii dintre acești factori nu a reprezentat o influenţă suficientă pentru a explica diferențele dintre numărul de femei, respectiv de bărbați, ce au ales să concureze cu cineva.

Dar cum a influențat vârsta rezultatele competiției? Nu a existat nicio diferență în prestația propriu-zisă în funcție de vârstă. Diferențele de încredere nu au putut nici ele să explice schimbarea între grupele de vârstă. O posibilă explicație vine dintr-o meta-analiză recentă care a relevat faptul că „dominația socială” crește o dată cu vârstă până pe la vârsta de 50 de ani. Said Mayr și echipa sa: „Angajarea soldată cu succes în competiții este critică pentru stabilirea dominației sociale, așadar presupunerea că odată cu creșterea interesului în dominația socială crește şi gustul pentru competiție este una plauzibilă.”

O atenționare importantă se cere menționată. Deoarece acesta a fost un studiu transversal, este posibil ca nu vârsta să influențeze nivelul gustului pentru competiție al participanților, ci perioada în care au crescut aceștia – sau altceva legat de generația lor. Pentru a rezolva această problemă, participanții ar trebui urmăriți de-a lungul vieții, pentru a vedea dacă gustul lor pentru competiție se modifică pe măsura ce îmbătrânesc. Cu toate acestea, cercetătorii nu văd niciun motiv pentru care modul în care au crescut oamenii de peste 50 de ani i-ar influența să aibă un mai pronunțat spirit de competiție decât cei cu vârste în jurul a 30 de ani. Da, generaţia baby boomers (persoanele născute în perioada de boom demografic de după al doilea război mondial, copii care au crescut între anii 1946 şi 1964 - n.n.) e faimoasă pentru apetitul pentru competiție, dar cei cu vârstele în jur de 30 de ani au crescut într-un continuu declin economic ce ar fi putut să cauzeze creșterea spiritului competițional.

 

 

Textul reprezintă traducerea articolului The taste for competition peaks at age 50, publicat de bps-research-digest.blogspot.com, cu acordul editorului.
Traducerea: Anca Negulescu