După ce succesul terapiei prin desensibilizare a atras atenţia asupra noului domeniu al terapiei comportamentale din anii '50 şi '60, terapeuţii comportamentalişti au început să se ramifice în diferite tipuri de terapie, bazate pe desensibilizare şi sensibilizare. Lucrarea lui Albert Bandura Principles of Behavior Modification (Principiile modificării comportamentului (1967) a introdus conceptele de întărire indirectă, modelare şi repetarea comportamentului pentru uzul terapeuţilor comportamentalişti.

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.13: Terapii) - (Partea a III-a: Terapii comportamentale) - Modelarea şi repetarea comportamentului


Care au fost unele concepte introduse de către Bandura la mijlocul anilor '60?

Bandura a fost un important teoretician al învăţării sociale din anii '60 şi '70. El a evidenţiat învăţarea observaţională. Învăţarea observaţională are loc prin intermediul întăririi indirecte (faptul de a fi influenţat când vezi că altul este întărit (apreciat), modelarea (învăţarea prin vizionarea unei alte persoane care efectuează un comportament) şi repetarea comportamentului (reluarea unui comportament – pentru a-l învăţa şi rafina ca o abilitate).

Iată un exemplu din Wolpe şi Lazarus (1966), în care un client poreclit în mod aluziv "P.R." este învăţat cum să se vândă la un interviu de angajare.

Ce tehnici au fost folosite cu P.R.? Domnului P.R. i s-a cerut să pretindă că terapeutul era un important director de afaceri care căuta un contabil cu experienţă pentru a se ocupa de una din companiile sale, iar el era cel care aplica pentru poziţia respectivă şi era chemat la un interviu. Terapeutul l-a instruit pe domnul P.R. să părăsească sala de consultanţă, să bată la uşă şi să intre atunci când era invitat să facă acest lucru... La invitaţia amabilă a terapeutului prin formula "Intră!" dl. P.R. a deschis uşa camerei de consultanţă şi, ezitant, s-a apropiat de birou. Terapeutul a întrerupt procedura de joc de rol pentru a reproduce ca în oglindă postura timidă a pacientului, mersul lui târşâit, ochii plecaţi şi tensiunea de ansamblu. Intrarea "corectă" a fost repetată de mai multe ori până când abordarea domnului P.R. faţă de proeminentul executiv - din spatele  scaunului - a fost complet eliberată de orice semne evidente de timiditate sau de anxietate. Apoi, el a fost antrenat să abordeze o varietate de intrări - fiind pus în faţa uşii angajatorului care arăta puţină disponibilitate la comunicare, în timp ce studia documentele importante din faţa sa, ca şi a celui foarte exuberant, plin de solicitudine, care încerca să-i uşureze situaţia. Ulterior, amândoi au examinat conţinutul interviului. Răspunsurile domnului P.R. la întrebările referitoare la trecutul său, calificările şi experienţa sa au fost înregistrate pe bandă. Dl. P.R. a fost instruit să se plaseze el însuşi în poziţia de potenţial angajator şi i s-a cerut să decidă dacă va angaja sau nu solicitantul, pe baza interviului înregistrat. Din înregistrare, reieşea clar că eliminarea mersului şi a posturii ezitante a domnul P.R. nu s-au generalizat la discursul său şovăitor. Mai presus de toate, s-a constatat că domnul P.R. avea tendinţa de a se vinde la un preţ mai mic. În loc să sublinieze calificările sale excelente, el a murmurat generalităţi destul de incoerente şi neimpresionante despre trecutul şi formarea sa. Ca urmare, terapeutul a formulat răspunsuri verbale mai eficiente, cerându-i pacientului să le imite. În acest fel, domnul P.R. a fost capabil să repete răspunsurile adecvate la întrebările specifice şi să pregătească un discurs impresionant în faţa oglinzii pe care să-l exerseze în interviuri nestructurate.

Procedurile menţionate mai sus au fost angajate pe parcursul a cinci sesiuni terapeutice ţinute la intervale de o săptămână. Dl. P.R. a anulat a şasea programare şi nu a comunicat timp de aproximativ două luni. El a făcut apoi o altă programare. La intrarea în sala de consultanţă, el a spus, "Vă uitaţi la noul contabil-şef al... " (o organizaţie industrială mare). (Wolpe & Lazarus, p.47)

Traducere de Maricica Botescu