Psihologie Am discutat anterior despre efectele de măsurare, pe care le-am definit ca fiind ”orice efect observat la nivelul datelor, care se datora însuși actului de măsurare”. Unul dintre efectele de măsurare descrise a fost efectul observatorului.

 

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.1: Psihologie şi ştiinţă) - (Partea a IV-a: Cercetarea bazată pe observaţie şi experimentală) - Efectul experimentatorului


Efectul observatorului este cauzat de acțiunile sau simpla prezență a unui observator. Strâns legat de acesta este conceptul de efect al experimentatorului, un efect observat la subiecți, care se datorează acțiunilor sau prezenței unui experimentator. Caracteristicile de expectație (sau de cerere) pot fi și ele privite ca fiind efecte experimentale, atunci când sunt provocate de acțiuni sau atitudini ale cercetătorului.

Experimentatorii ar putea trata, în mod accidental, subiecții din grupul experimental și pe cei din grupul de control în moduri diferite, dacă știu care dintre cele două primește tratamentul adevărat și care primește unul fals sau placebo. De exemplu, dacă experimentatorul știe că unul dintre grupuri primește medicamentul adevărat, iar celălalt primește o pastilă de zahăr, acesta ar putea vedea anumite îmbunătățiri la nivelul grupului experimental, când ele nu există de fapt.

Cum a demonstrat Rosenthal efectele de expectație în cazul studenților?

Astfel de efecte de expectație sunt foarte puternice. Un om de știință – Robert Rosenthal de la Harvard – a petrecut peste 30 de ani cercetându-le. Descoperirile lui Rosenthal sunt cu adevărat remarcabile. De exemplu, el a descoperit că, dacă studenții de la psihologie afirmau că unul dintre grupurile de șobolani era mai ”deștept” decât celălalt, atunci acesta învăța, în general, mai repede drumul prin labirint.

În mod evident, studenții apăsau butoanele cronometrelor puțin mai repede atunci când se așteptau ca șoarecii să fie ”deștepți”. Ori asta, ori șoarecii erau cumva influențați de așteptările experimentatorilor. Aceștia ar fi putut să fie tratați diferit înainte cursei prin labirint. Poate că unii dintre studenți trișau și ofereau datele pe care credeau că profesorul le așteaptă. Într-un fel sau altul, așteptările au avut un mare efect asupra rezultatelor. Rosenthal a investigat efecte de expectație similare într-o mare varietate de contexte.