Împuşcături în şcoliÎn ultima jumătate a anilor ‘90, SUA au cunoscut o nouă formă de violenţă în forma atacurilor armate din şcoli comise de adolescenţi. Între 1994 şi 1998 au existat nouă incidente, reprezentând "primele crime în masă din istoria acestei naţiuni produse de către copii".

 

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.15: Psihologia socială) - (Partea a IV-a: Comportamentul ostil şi de întrajutorare) - Împuşcăturile din şcoli

 

Aproximativ un an mai târziu, în aprilie 1999, tendinţa a culminat cu împuşcăturile de la Columbine High. Doi elevi au adus trei arme şi mai mult de 60 bombe la Liceul Columbine din Littleton, Colorado. Un jurnal găsit ulterior a arătat că ei intenţionau să arunce în aer întreaga şcoală, apoi să deturneze un avion și să-l prăbuşească în centrul oraşului New York. Ei nu au distrus şcoala, dar au împuşcat mortal 13 elevi, inclusiv pe ei înşişi.

Ce ne învaţă comparaţia cu Japonia?

Comentatorii media s-au grăbit să sublinieze faptul că băieţii înarmaţi de la Liceul Columbine fuseseră fani ai jocurilor video Doom. Totuşi, jocurile video violente sunt la fel de populare în Japonia ca în Statele Unite ale Americii. Japonia are o rată foarte scăzută a criminalităţii şi nu sunt înregistrate acte de violenţă armată în şcoli, aşa că este dificil să susţinem că jocurile video sunt de vină pentru atacurile armate din şcoli.

Care sunt câteva explicaţii probabile pentru atacurile armate din şcoli?

Explicaţiile mai probabile pentru atacurile armate din şcoli iau în considerare problemele psihologice ale trăgătorilor, disponibilitatea armelor în America, şi, în special, familiile care nu răspund la semnele evidente de tulburare. Unul dintre trăgătorii de la Columbine avea la vedere  pe dulapul său din dormitor o puşcă cu ţeavă retezată. Despre amândoi se ştia că se întâlneau într-un garaj unde vorbeau în limba germană şi salutau în stil nazist portretele lui Hitler. Părinţii închideau, cumva, ochii în faţa acestui lucru sau nu-i luau în serios.

Care sunt caracteristicile adolescenţilor care execută atacurile armate din şcoli?

Adolescenţii implicaţi în atacurile armate din şcoli au tendinţa de a ucide şi răni mai multe persoane într-un singur incident (deşi, uneori, o fostă prietenă sau un torţionar  cunoscut se numără printre victime). Trăgătorii sunt invariabil de sex masculin, începând cu vârsta de 14 ani, cu o istorie de probleme sociale (Sleek, 1998). Aceşti indivizi par a fi motivaţi de respingerea socială şi de un impuls de a nu se lăsa mai prejos de torţionarii percepuţi de ei. Ei sunt, de asemenea, conştienţi de atenţia  intensă pe care media o acordată unor astfel de incidente şi poate tânjesc după atenţie sau notorietate.