MemoriaPentru a obţine rezultate bune la şcoală, elevii trebuie să înveţe şi să fie capabili să îşi amintească informaţii complexe. Cum pot ei să utilizeze cunoştinţele despre memorie pentru a reuşi să îşi amintească materialele de la curs? Iată câteva tehnici utile.

 

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.6: Memoria) - (Partea a IV-a: Îmbunătăţirea memoriei) - Tehnicile de îmbunătăţire a memoriei


Vom începe cu tehnicile străvechi de îmbunătăţire a memoriei care sunt încă utile în anumite situaţii. Apoi îţi vom oferi sfaturi concrete, verificate de cercetători, care te pot ajuta în aproape orice situaţie. În cele din urmă, vom analiza cazurile unora dintre cei mai buni mnemotehnişti – oameni cu un talent neobişnuit de a memora – pentru a afla metodele pe care le folosesc.

Sistemele mnemotehnice

Sistemele mnemotehnice sunt sisteme organizate care oferă o modalitate de a extrage din memorie informaţia dorită. Dacă extragerea este veriga slabă a memoriei, atunci schemele de codificare create special pentru a facilita reamintirea reprezintă principala soluţie pentru îmbunătăţirea memoriei. Sistemele mnemotehnice sunt construite cu acest scop – facilitarea extragerii amintirilor.

Medierea prin limbaj natural

Aşa cum îţi poţi aminti probabil din articolele anterioare, medierea prin limbaj natural este arta folosirii limbajului (propoziţii, expresii, scurte poveşti) pentru a organiza memoria şi a facilita extragerea. În cadrul secţiunii despre Ebbinghaus am văzut că subiecţii transformau silabele fără sens în cuvinte, uneori chiar în termeni inventaţi de ei, cu care formau o propoziţie. Acest procedeu reprezintă o formă de mediere prin limbaj natural.

Dacă eşti nevoit să memorezi o listă lungă de itemi în ordine exactă, o tehnică utilă ar fi să formezi o propoziţie folosind prima literă din fiecare cuvânt, ceea ce se cheamă mnemotehnica primei litere.

Un student a folosit acest procedeu în mod repetat:

„În liceu mi se părea foarte dificil să îmi amintesc o listă lungă de cuvinte pentru un examen. Inventam adesea o propoziţie care să cuprindă litera de început a fiecărui cuvânt. Acest procedeu se numeşte sistem mnemotehnic de învăţare. Pentru a îmi aminti fazele mitozei am utilizat propoziţia « I Pick Maters And Taters » care mă duceau cu gândul la interfază, profază, metafază, anafază şi telofază. Pentru clasificarea animalelor m-am folosit de « Kittens and Pigs Climb Over Fences Going South » care înlocuia «kingdom, phylum, class, order, family, group, species». Pentru a ţine minte combinaţia de la cutia poştală mi-am spus «Becky Said Hi Then Left» . Combinaţia este BC-HI-EF.  Pentru cele patru baze ale ADN-ului şi ARN-ului, mi-am amintit «The Cat Got Ann, Ann Got Cut Up». Acestea sunt Tiamină, Citozină, Guanină, Adenină, pentru ADN şi Adenină, Guanină, Citozină şi Uracil pentru ARN. Sistemele mnenmonice m-au ajutat în liceu şi îmi sunt utile şi în prezent la facultate”. [Arhivele autorului]

Se poate crea o propoziţie în care numărul literelor din fiecare cuvânt codifică cifre. Pentru a-ţi aminti primele 14 zecimale ale numărului pi, tot ce trebuie să faci este să îţi aminteşti fraza "How I want a drink, alcoholic of course, after the eight chapters involving quadric mechanics." Dacă numeri literele fiecărui cuvânt, vei descoperi că obţii 3.14159265358979.

Nu există o regulă specială pentru crearea mnemotehnicelor bazate pe medierea limbajului natural, în afară de aceea că fraza în sine trebuie să fie uşor de ţinut minte. Un truc mnemotehnic nu îţi va fi de folos cu nimic dacă nu ţi-l aminteşti.