PsihologiePsihologia consumatorului este o ramură a psihologiei industriale / organizaţionale, care se ocupă de publicitatea şi marketingul bunurilor de consum. Psihologii consumatorului folosesc principiile schimbării de atitudine şi ale persuasiunii.

 

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.15: Psihologia socială) - (Partea a II-a: Organizaţii şi mişcări) - Psihologia consumatorului


Aşa cum subliniază modelul probabilităţii de elaborare formulat de Petty şi Cacioppo, reclamele "calde şi vagi"  sunt eficiente atâta timp cât oamenii nu acordă o prea mare atenţie critică conţinutului. În consecinţă, undele din eter (şi revistele şi paginile web) sunt pline de reclame care încearcă să creeze o atitudine pozitivă faţă de produse, asociindu-le cu oameni atrăgători şi situaţii dezirabile.

Cum este folosită insecuritatea în reclame?

O altă abordare a publicităţii este aceea de a crea nesiguranţă în rândul consumatorilor potenţiali, oferind apoi soluţii la astfel de probleme. Multe produse cosmetice sunt vândute în această abordare. În primul rând, reclama sporeşte gradul de conştientizare a unei probleme, cum ar fi ridurile, care fac ca o persoană să arate mai în vârstă. Apoi, tot reclama oferă o soluţie, cum ar fi o cremă de piele.

Care sunt preocupările specifice ale psihologilor dedicaţi studiului consumatorului?

Nu toţi psihologii ce studiază consumatorii se pun în slujba afacerilor; la mijlocul anilor '60 ei au început să întreprindă cercetări care vizau "protejarea drepturilor consumatorilor şi investigarea bunăstării lor (Jacoby, 1975). Dar, mult mai des, psihologii au făcut investigaţii de piaţă pentru întreprinderi. Acest lucru implică topografia unei anumite populaţii pentru a vedea ce nevoi are sau ce doreşte aceasta de la un produs, sau validarea rezultatelor testelor de marketing pentru produse din domenii limitate. Abilităţile de investigare prin anchete şi competenţele de analiză a datelor informatice, achiziţionate în programele de studii postuniversitare de psihologie socială, sunt utile în acest tip de activitate.