PsihologieUnele dintre cele mai puternice fenomene sociale apar atunci când oamenii acţionează ca un grup mare. Ca şi alte sisteme, organizaţiile sociale trebuie să crească, să se menţină prin acţiunile proprii şi să-şi corecteze abaterile sau pagubele suferite.

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.15: Psihologia socială) - (Partea a II-a: Organizaţii şi mişcări) - Mecanismele organizaţiilor şi mişcărilor


De asemenea, trebuie să lupte împotriva influenţelor ameninţătoare şi, pentru a fi eficiente, să identifice şi să lucreze pentru obiectivele instituţionale. Sociologia studiază organizaţiile ca sisteme sociale, dar psihologia socială studiază rolul individului de modelator sau de modelat în organizaţiile de dimensiuni mai mari. O disciplină conexă, psihologia industrială / organizaţională, se centrează pe un tip deosebit de important de instituţie socială din lumea noastră de azi: corporaţia.

Recrutarea

Pentru continuitatea unei organizaţii sociale, trebuie recrutaţi noi membri. Pentru realizarea acestui lucru, beneficiile statutului de membru trebuie să fie făcute publice. Propaganda (mesajele efective care urmează să fie propagate) trebuie să fie generată şi transmisă prin intermediul unor medii, fie că este vorba de radio, televiziune, cărţi, Internet sau din gură în gură.

Cum utilizează organizaţiile propaganda?

Din punct de vedere istoric, în Statele Unite ale Americii doar mesajele inamice au fost  atribuite propagandei. Cu toate acestea, în accepţiunea literală a cuvântului, propaganda este un fenomen de care ne lovim permanent sub forma publicităţii şi a eforturilor de înfăptuire a relaţiilor publice întreprinse de către instituţiile sociale de toate tipurile.

Mişcările religioase folosesc cărţi şi broşuri gratuite, radioul şi televiziunea, reuniunile de "re-înflăcărare" şi, în unele cazuri, voluntari care merg din uşă în uşă.

Departamentele de admitere ale facultăţilor trimit broşuri şi afişe la şcolile secundare prin e-mail sau prin consilierii din licee, şi  folosesc publicitatea din timpul emisiunilor sportive.

Echipele sportive contactează noile talente prin e-mail, trimit recrutorii în vizită şi sponsorizează vizitele în şcoli.

Militarii din SUA caută voluntari folosind televiziunea, radio-ul, anunţurile tipărite, precum şi promisiunile de bani şi beneficii educaţionale.

În fiecare caz, beneficiile membrilor  grupului sunt descrise viu, obiectivul fiind recrutarea de noi membri în organizaţie.

Cum sunt utilizate experienţele personale în procesul de recrutare?

Experienţa personală într-un cadru de grup este adesea foarte importantă pentru a converti sau  convinge o persoană să adere la o organizaţie socială. Organizaţiile religioase sponsorizează frecvent activităţi de reculegere în care tinerii sunt expuşi unor indivizi cu concepţii de viaţă similare şi unei doze concentrate a sistemului de credinţă, într-un cadru semi-izolat, cu puţini factori perturbatori. Pentru recrutarea sportivilor foarte talentaţi, o vizită la  şcoală este adesea decisivă. Unui profesor foarte căutat i se poate  oferi un post de profesor invitat la o altă universitate, pentru testarea oportunităţilor şi posibilităţilor de negociere a chemării la acea instituţie pe o bază mai lungă.