PsihologieDiferită de învăţarea serială şi cea asociativă este reamintirea liberă. În anumite aspecte, aceasta este cea mai simplă formă a testelor de memorie. O persoană examinează o listă de elemente (în intervalul de reţinere dorit) şi apoi încearcă să-şi le amintească în ordinea dată.

 

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.6: Memoria) - (Partea I: De la Ebbinghaus la codificare) - Metoda reamintirii libere


 

Elementele pot fi litere, cuvinte, triagrame, propoziţii sau pasaje mai lungi precum poveştile.

În studiile ce implică reamintirea liberă, subiecţii pot alege orice strategie doresc. Totuşi, cercetătorii au descoperit că e mai uşor să-i trimită pe subiecţi către scheme particulare de organizare prin manipularea contextului. De exemplu, presupune că un subiect trebuie să memoreze următoarea listă care conţine două categorii evidente de elemente:

GREEN,      NIXON,      CARTER,      RED,      BUSH,      ORANGE

După un interval de reţinere de 15 minute, subiectul îşi poate aminti elementele aşa cum urmează:

NIXON,      BUSH,      CARTER,      RED,      GREEN,      BLUE

Deoarece acesta reprezintă un experiment de reamintire liberă, subiectul este lăsat să îşi amintească elementele în orice ordine. Psihologii au descoperit în 1940 că elementele apropiate tind să fie grupate în categorii în timpul reamintirii. Acest lucru poartă numele de clustering (grupare în „ciorchine”) şi pare a avea loc automat, indiferent de faptul că subiecţii sunt conştienţi sau nu că îl realizează. În acest caz, subiectul a creat o grupare formată din numele preşedinţilor şi o alta pentru denumirea culorilor. Subiectul probabil că a codificat BUSH ca nume de preşedinte, nu de arbust. Codificarea a fost implicată de prezenţa altor nume de preşedinţi.

Erorile din reamintirea liberă pot fi, de asemenea, edificatoare. Observă în exemplul de mai sus substituirea cuvântului blue cu orange. Este o eroare tipică de reamintire. Încă o dată erorile dezvăluie modul în care subiectul codifică sau interpretează elementele din listă. În acest caz greşeala confirmă faptul că subiectul a folosit numele culorilor drept criteriu de organizare.