Ritmul circadian are 24 de ore, dar ceasul intern al corpului produce un ciclu de 25 de ore atunci când este lăsat să se manifeste. Evident că ritmul nostru zilnic este ghidat de cel circadian, puţin mai rapid sau de ritmul de 24 de ore. Acest ciclu se comportă ca un stimulator.

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.3: Stările conştiinţei) - (Partea a II-a: Somnul) - Avansarea ritmului circadian

Fără el, am adopta cu uşurinţă un ritm mai lung. Din cauza ritmului natural de 25 de ore, oamenii îşi înaintează orarul de somn (trezindu-se din ce în ce mai târziu) dar au probleme când vine vorba de a-l încetini. Acest lucru produce un fenomen numit insomnia de duminică seara. Dacă adormi mai târziu în weekend, îţi poţi ajusta ritmul corpului înainte cu una sau două ore pe zi. După weekend, poţi să-ţi înaintezi ceasul intern până la 4 ore, aşa că vei resimţi miezul nopţii ca 8 seara atunci când vei încerca să adormi duminica.

Insomnia este tratată mai uşor prin mutarea ritmului înainte, nu înapoi. O persoană care suferă de insomnie şi stă în mod normal până la 3 dimineaţa trează ar putea fi solicitată să se culce la 5 dimineaţa. Ziua următoare se va culca la 7, iar apoi la 9 dimineaţa. În cele din urmă o persoană îşi va seta orarul normal de somn. Acest lucru funcţionează în unele cazuri atunci când orice alt remediu eşuează.

Czeisler, Moore-Ede şi Coleman (1982) au aplicat descoperirile legate de uşurinţa „mutării înainte” pentru rezolvarea problemelor la Great Salt Lake Minerals & Chemicals Corporation din Ogden, Utah.

Lucrătorii de la această uzină erau iritaţi de rotaţiile săptămânale de tură care le impuneau să îşi schimbe orarul de la noapte la seară şi apoi la zi. Czeisler şi restul cercetătorilor şi-au dat seama că acest schimb în sens invers era contrar ritmurilor naturale ale lucrătorilor. Au încercat să inverseze acest tipar. I-au pus pe muncitori să se mute de la tura de zi la cea de seară, iar de la tura de seară la cea de noapte. În loc să se trezească mai devreme pentru o nouă tură, ei au stat treji până mai târziu. Le-a plăcut mai mult această variantă. Rezultatele privitoare la satisfacţia locului de muncă s-au îmbunătăţit, rotaţiile angajaţilor au scăzut, producţia de noapte s-a îmbunătăţit, iar plângerile legate de sănătate au încetat.

Din aceleaşi motive, e mai uşor să îţi revii după efectele decalajului orar – sentimentul că eşti ghidat de un orar diferit faţă de restul lumii – atunci când mergi de la est la vest, nu în direcţia opusă. Atunci când mergi spre vest te culci mai târziu, dacă nu cumva zbori mai mult de jumătate de drum în jurul lumii! În acest caz te-ai putea trezi mai devreme, în ceea ce îţi priveşte corpul.