Creierul umanCreierul tău este o adevărată minune a naturii, probabil singura care se minunează de sine. Oamenilor li se pare un lucru firesc, dat fiind că e parte din "pachetul lor de bază", dar creierele sunt lucruri fascinante. Creierul uman este cea mai complexă bucată de materie din Univers.

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.2: Sistemul nervos uman) - (Partea I: Creierul) - Creierul uman

Cap.II. Sistemul nervos uman (56)

Situându-se în spatele carcasei protectoare a craniului, căptuşit într-un lichid special numit lichid cefalorahidian, creierul este un sistem viu compus din miliarde de celule nervoase individuale numite neuroni, fiecare dintre acestea fiind un sistem extrem de complex, plus un număr şi mai mare de celule gliale care joacă rol de susţinere. Estimările privind numărul total de neuroni din creierul uman variază destul de mult, de la 20 de miliarde la o mie de miliarde, în funcţie de modul în care sunt numărate şi de celulele care sunt luate în calcul.

Ce structuri formează sistemul nervos central?

Sistemul nervos central uman se compune din două părţi: (1) sistemul nervos central (SNC), format din creier şi măduva spinării şi (2) sistemul nervos periferic (SNP), format din nervii extracranieni ce sunt distribuiţi în întregul corp.

Creierul este roz şi moale în timpul vieţii. Neurochirurgii afirmă că prezintă consistenţa unei budinci groase. Numai când este conservat pentru observaţii creierul apare gri şi asemănător cu argila, ca în recipientele cu specimene. Foarte evidente la nivelul creierului sunt cutele mari sau circumvoluţiunile. Aceste circumvoluţiuni măresc simţitor suprafaţa creierului.

Traducerea este realizată de Sergiu Vijiala, cu acordul autorului şi este protejată de legea drepturilor de autor.