Este dificil să ne imaginăm viaţa fără telefoane mobile, radio şi televiziune. Descoperirea undelor electromagnetice care fac posibilă parte din tehnologia modernă a avut la bază o teorie abstractă care a împlinit anul acesta 150 de ani. Cunoştinţele noastre privind existenţa acestor unde reprezintă un rezultat direct al teoriei electromagnetismului propusă de James Clerk Maxwell în ianuarie 1865.

Viteza luminii în vid este de „exact 299.792.458 metri pe secundă". Motivul pentru care astăzi putem indica o valoare precisă a ei este determinat de faptul că viteza luminii în vid este o constantă universală care a fost măsurată cu lasere şi atunci când un experiment implică utilizarea laserelor este foarte greu să contestăm rezultatele obţinute.

Faraday si MaxwellContinuăm seria dedicată istoriei fizicii de la Galileo Galilei şi până în zilele noastre cu perioada primei revoluţii post-newtoniene. Vorbim despre electrodinamica lui Faraday şi Maxwell, dar trecem în revistă şi realizările lui H. Hertz, H.A. Lorentz şi P. Zeeman.

Efectul DopplerAcelaşi fenomen care are loc atunci când se schimbă intensitatea sunetului unei sirene de ambulanţă în mişcare îi ajută pe astronomi să localizeze şi să studieze planete de la mare distanţă. Astronomii pot detecta o exoplanetă prin schimbările efectului Doppler.

TimpFă câţiva paşi înainte, întoarce-te şi mergi înapoi. Nu e nici o problemă, nu? Acum aşteaptă câteva secunde, întoarce capul şi priveşte în trecut. Ai reuşit? Bineînţeles că nu. Aşa cum ştim prea bine, timpul, spre deosebire de spaţiu, are doar o singură direcţie.

Prezentăm astăzi al şaptelea episod din cursul video MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de profesorul Walter Lewin. Această parte este intitulată "Capacitatea electrică". Cursul este subtitrat în limba engleză.

Curs MITPrezentăm astăzi al şaselea episod din cursul video MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de profesorul Walter Lewin. Această parte este intitulată "Străpungerea dielectrică şi descărcări electrice". Cursul este subtitrat în lb. engleză.

Curs MITContinuăm astăzi cu al cincilea episod din cursul video MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de profesorul Walter Lewin. Această parte este intitulată "Gradientul potenţialului electric". Cursul are subtitrare în limba engleză.

Viteza luminiiÎn acest articol vom vorbi despre primele încercări de determinare a vitezei luminii. Primii care au încercat să determine viteza de propagare a razelor de lumină au fost filozofii antici. Ce-i drept, ei se întrebau doar dacă viteza lor e infinită sau finită.

Walter LewinContinuăm astăzi cu al patrulea episod din cursul video MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de profesorul Walter Lewin. Această parte este intitulată "Potenţialul şi energia electrică". Cursul are subtitrare în limba engleză.

Continuăm astăzi cu al treilea episod din cursul video MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de celebrul profesor Walter Lewin. Această parte este intitulată "Fluxul electric şi legea lui Gauss". Cursul are subtitrare în limba engleză.

Walter LewinContinuăm astăzi cu al doilea episod din cursul video MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de celebrul profesor Walter Lewin. Această a doua parte este intitulată "Câmpul electric şi dipolii". Cursul are subtitrare în limba engleză.

Walter LewinÎncepem astăzi o nouă serie video. În fapt este vorba despre cursul MIT "Electricitate şi magnetism", predat la prestigioasa facultate americană de celebrul profesor Walter Lewin. Prima parte este intitulată "Ce ţine lumea noastră unitară?". Cursul are subtitrare în limba engleză.

Invizibilitate pe fibra opticaCel de-al 14-lea membru al echipei de hoţi profesionişti a lui Danny Ocean ar putea fi chiar un fizician care să utilizeze un dispozitiv de camuflare a evenimentelor imaginat de echipa lui Martin McCall de la Imperial College din Londra.

spectrul electromagnetic Trăim într-un univers îmbibat cu radiaţii electromagnetice. În presă apar adesea articole alarmiste despre efectul radiaţiilor din diferite game. Ce sunt aceste radiaţii şi cât sunt ele de periculoase? Ne putem feri de ele? Sunt ele dăunătoare prin simpla prezenţă?