Ce se întâmplă cu organismul uman la adâncimi mari sub apă? Care sunt limitele sale naturale? Cum a depăşit omul aceste limite? La aceste întrebări răspunde Cătălina Oana Curceanu în ultimul articol publicat în Evenimentul Zilei. Iată câteva idei:

Problema unui scufundător este presiunea. La 30 de metri adâncime, presiunea de circa 4 bari, care afectează volumul gazului din plămâni, afectează sinusul şi timpanele şi, în cazul în care există vreo carie dentară, dintele poate... imploda.

Imagine subacvatică

credit: sugarock99.deviantart.com

Limitele naturale ale fizicului uman nu l-au impiedicat însă pe om să construiască mijloace pentru a cuceri abisurile apelor lumii. Astfel, primul submarin a fost construit în 1620 de către Cornelius van Drebbel. În 1940 a fost inventat
batiscaful de către Auguste Piccard, care are pereţi foarte groşi, rezistenţi la presiunile foarte mari din adâncuri. Folosind batiscaful Trieste, pe 23 ianuarie 1960 Jacques Piccard şi Don Walsh au cucerit Gropa Marianelor, unde presiunea e de circa 1100 bari.

Cătălina Oana Curceanu - autoarea articolului din Evenimentul Zilei, pe care-l puteţi citi integral aici, articol care reprezintă şi sursa informaţiilor prezentate mai sus - este prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare, actualmente lucrând în Italia la Laboratori Nazionali di Frascati, Istituto Nazionale di Fisica Nucleare,.