În urmă cu trei săptămâni am publicat aici, pe blogul Scientia, o prezentare susţinută de Benoît B. Mandelbrot în cadrul conferinţelor TED. Astăzi aflăm că matematicianul cu cetăţenie franceză şi americană, cunoscut în special pentru dezvoltarea geometriei fractale (şi cel care a inventat termenul de fractal), pe care a aplicat-o fizicii, biologiei şi economiei, a murit, pe 14 octombrie a.c., la vârsta de 85 de ani.

Benoît B. Mandelbrot

Experimentele lui Mandelbrot cu seturile de numere şi computerele din anii '70 l-au condus la descoperirea că poate desena forme geometrice care au proprietatea ciudată de a avea părţi ce sunt similare cu întregul, fractalii. Folosind fractalii, matematicienii şi fizicienii pot explica forme complicate din lumea reală, ca marginile frunzelor ori neregularităţile munţilor.

Cartea care a dezvăluit lumii frumuseţea fractalilor se numeşte The Fractal Geometry of Nature şi a fost publicată în 1982. Astăzi, pentru cei interesaţi cât de cât de ştiinţă, dar nu doar pentru aceştia, fractalul reprezintă un concept care nu pune probleme. Fractalii au depăşit graniţele ştiinţelor exacte, intrând cu succes în zona artei ori a industriei îmbrăcăminţii.

Iată mai jos câteva exemple de fractali:

Fractal

Pentru mai multe imagini superbe reprezentând fractali, vizitaţi acest site.

Pe cei interesaţi de realizările lui Benoît B. Mandelbrot îi invităm să arunce o privire pe pagina Wikipedia.

De asemenea, puteţi citi un foarte interesant articol scris de pe site-ul BBC, intitulat sugestiv How Mandelbrot's fractals changed the world.