Gliese 581bTerra este singura planetă cu certitudine locuibilă pe care o cunoaştem. Viaţa aşa cum o cunoșteam este probabil să apară şi să evolueze pe o planetă asemănătoare cu a noastră, astfel că vom căuta planete extrasolare cu caracteristici similare. În primul rând o planetă trebuie să se afle în zona locuibilă a sistemului ei stelar. Zona locuibilă este îndeajuns de departe de steaua mamă astfel încât temperatura la suprafaţă să nu fie prea ridicată, dar destul de aproape încât să nu îngheţe – în concluzie, apa să poată exista în stare lichidă, în condiţiile unei presiuni atmosferice normale.

Suntem singuri în Univers? Încă din zorii civilizaţiei a răsărit ideea altor planete populate. Astăzi căutăm în continuare viaţa extraterestră, mai ales cea inteligentă. De ce? Pe de o parte pentru că descoperirea altor forme de viaţă în afara celor terestre ne-ar răspunde la multe întrebări legate de originea acesteia şi de modul în care evoluează, iar pe de altă parte am putea descoperi un nou cămin pentru noi, necesar în cazul în care viaţa pe Pământ nu va mai fi posibilă, ceea ce mai devreme sau mai târziu se va întâmpla. Şi nu în ultimul rând, poate vom realiza un contact cu o altă civilizaţie.

Omul liliacNu, nu este vorba despre cei ce cred că NASA a regizat aselenizarea, ci despre faptul că în 1835 a fost publicată o serie de articole în ziarul american New York Sun despre noi observaţii asupra Lunii care demonstrau că există viaţă selenară inteligentă.

Istoria PământuluiVă prezentăm astăzi o broşură dedicată istoriei Pământului, realizată în condiţii grafice excelente. Textul prezintă în detaliu erele geologice, într-un limbaj simplu, dar riguros. Materialul este însoţit de imagini ilustrative, constituind o lectură plăcută şi utilă.

Mamutul lanosNeogenul este, geologic vorbind, o perioadă scurtă, de 20 de milioane ani. Mamiferele şi păsările continuă să evolueze şi să se diversifice, însă multe alte grupuri rămân relativ neschimbate. În Africa apar primii hominizi, îndepărtaţii noştri strămoşi.

Titanis walleriCenozoicul este era geologică ce a început în urmă cu 65 milioane de ani, odată cu marea extincţie de la sfârşitul Mezozoicului, şi care se află încă în desfăşurare. Este era mamiferelor, în care acestea s-au răspândit şi s-au diversificat.

Impact asteroidContinuăm prezentarea Mezozoicului cu a treia perioadă care intră în componenţa sa, Cretacicul. Geografia începe să semene cu cea contemporană, iar dinozaurii domină în continuare pământul, dezvoltându-se şi apărând specii noi.

MezozoiculContinuăm prezentarea erelor geologice cu Mezozoicul, era de mijloc, aşa cum sugerează şi numele său. Dinozaurii sunt vertebratele terestre dominante în cea mai mare parte a Mezozoicului. Conţine Triasicul, Jurasicul şi Cretacicul. Azi, despre primele două.

Paleozoicul tarziuUltima parte a Paleozoicului, era evoluţiei şi răspândirii pe întreaga planetă a vieţii pluricelulare şi a apariţiei grupelor de animale întâlnite şi astăzi, include două epoci: Carboniferul şi Permianul. Continuă cucerirea uscatului de către tot mai multe specii.

Pesti din Silurian. Reprezentare artistNe aflăm încă în Paleozoic. Viaţa deja începe să cucerească uscatul după formidabila diversificare a organismelor acvatice, dar tocmai a experimentat o perioadă glaciară ce a dus la o extincţie de proporţii. Continentele se află preponderent în zona sudică.

Alpha Centauri BbAstronomii europeni au descoperit o planetă de dimensiunile Pământului în sistemul Alpha Centauri, cel mai apropiat vecin al nostru, aflat la 4,3 ani-lumină. Sistemul stelar este triplu, format din două stele asemănătoare Soarelui şi o pitică roşie.

Planeta PH1Printr-un efort comun al voluntarilor pasionaţi de astronomie ce participă la proiectul PlanetHunters şi al oamenilor de ştiinţă a fost identificată prima planetă cunoscută a face parte dintr-un sistem stelar ce conţine patru stele.

Ere geologiceAl doilea mare eon al istoriei planetei noastre este Phanerozoicul, ce începe cu 542 milioane de ani în urmă şi încă nu s-a încheiat. Momentul de separare al Precambrianului de Phanerozoic a fost iniţial stabilit la apariţia abundenţei de fosile.

Super-PamanturiSuper-Pământurile, planete extrasolare telurice de câteva ori mai mari ca Terra, ar putea rămâne fierbinţi o lungă perioadă după formare, spune un nou studiu. Descoperirile ar putea ajuta la înţelegerea condiţiilor reale existente pe astfel de planete.

PrecambrianulPrecambrianul reprezintă unul dintre cei doi mari eoni ai istoriei planetei noastre, înglobând aproape 90% din aceasta. Practic, tot ceea ce este mai vechi de 540 de milioane de ani face parte din această eră. De ce acest prag, vă întrebaţi?

Nava cu motor warpDeplasarea warp, cel mai bine cunoscută din serialul Star Trek, s-ar putea muta din domeniul ştiinţifico-fantasticului în cel al realităţii ştiinţifice mai curând decât s-a crezut. Harold White, de la Centrul Spaţial Johnson al NASA, crede că "există speranţă".

UniversulÎn comparaţie cu vârsta Universului şi cu fenomenele ce au loc în cadrul său, tot timpul scurs de la apariţia civilizaţiei umane apare ca o fracţiune de secundă. Dar în viitor? Cum va arăta lumea peste un milion, un miliard sau 10100 ani (1 urmat de 100 de zerouri)?

Cer instelatCând le privim, par toate aproape la fel. Dacă am putea călători până la ele, am vedea cât de diferite pot fi. Observatoarele astronomice au reuşit să ne apropie întrucâtva de stele şi au dezvăluit în unele cazuri proprietăţi de-a dreptul uimitoare.

Propulsie warpTipurile de propulsie discutate până acum, realizabile cel puţin din punct de vedere teoretic, oferă în parte posibilitatea de a vizita alte sisteme stelare, măcar din punctul de vedere al astronauţilor, dacă nu şi al celor ce rămân pe Terra.

Ramjet Bussard. Conceptie artistContinuăm seria de articole dedicate prezentării diferitelor sisteme de propulsie ce pot fi utilizate în cadrul călătoriilor în spaţiu cu fuziunea ramjet, fisiunea nucleară şi fuziunea nucleară. Vorbim şi despre animaţia suspendată, efectul de praştie, dar şi despre antimaterie.

RachetaOmul a dorit dintotdeauna să zboare. Mitologia civilizaţiilor a imaginat nenumărate cazuri în care oamenii experimentează zborul în diverse forme, de la aripi până la procedee complexe. Am reuşit să ne înălţăm în atmosferă, iar apoi am trecut de graniţele ei.

Gliese 163cUn nou superpământ orbitând o pitică roşie în zona locuibilă a acesteia ar putea găzdui viaţa aşa cum o cunoaştem, deşi steaua mamă o încălzeşte mai puternic. Superpământurile sunt planete formate preponderent din rocă, asemeni Terrei.

Sistemul solarVă prezentăm astăzi o broşură dedicată sistemului solar. Textul, lung de 102 pagini, prezintă în detaliu fiecare planetă a sistemului solar, dar vorbeşte şi despre sateliţii acestor planete, despre centura de asteroizi, centura Kuiper şi Norul lui Oort.

Schelet de mamutMegafauna Americii de Nord ar fi putut dispărea în urma efectelor produse de căderea unui meteorit. Urme de sticlă topită descoperite într-un strat de roci sedimentare sugerează că în urmă cu 13.000 ani un impact a avut loc. Detalii, în continuare.

ExoplanetePână în prezent oamenii de ştiinţă au crezut că stelele cu metalicitate scăzută nu au mari şanse să fie înconjurate de planete. Un nou studiu sugerează că planetele telurice, asemănătoare Pământului, se pot forma şi în vecinătatea unor astfel de stele.

Norul lui OortÎn această ultimă călătorie prin Sistemul Solar ajungem la graniţele sale, încă necunoscute îndeajuns. Am observat îndeaproape fiecare planetă, fiecare satelit important, planetoizi, asteroizi şi comete. Am ajuns, în fine, la capătul călătoriei noastre.

Centura KuiperCentura Kuiper este o regiune a Sistemului Solar similară centurii de asteroizi, însă mult mai mare ca dimensiuni şi cuprinzând mult mai multe corpuri. Centura Kuiper este cuprinsă între 30 şi 50 UA. Forma reală este de fapt de tor, nu de inel subţire.

Lumina zodiacalaÎn afara planetelor şi sateliţilor acestora, Sistemul Solar conţine şi un număr impresionant de asteroizi. O bună parte dintre aceştia se găsesc în centura de asteroizi situată între Marte şi Jupiter. În imaginea din stânga, lumina zodiacală. Detalii, în cele ce urmează.

Neptun si Terra. ComparatieNeptun este a opta şi ultima planetă a Sistemului Solar. Numită în mod inspirat după zeul roman al oceanelor, este un gigant de gheaţă, iar atmosfera sa este răscolită de cele mai puternice furtuni. Citiţi în cele ce urmează un articol dedicat planetei Neptun.

Stea cu 9 planeteO stea aflată la 130 ani-lumină de Pământ ar putea avea nu mai puţin de nouă planete în sistem. Steaua, numită prozaic HD 10180, are masă, temperatură, luminozitate şi compoziţie chimică apropiate de cele ale Soarelui nostru.