Tipărire
Categorie: Blog Cătălina Oana Curceanu
Accesări: 1229

Vine o vreme când trebuie să ne întoarcem la serviciu după vacanţă... Că am petrecut-o la munte, la mare sau în orice alt loc - nu are importanţă; important este că ne-am relaxat şi ne-am deconectat de la stresul cotidian. Dar odată vacanţa sfârşită, trebuie să ne reluăm activitatea de zi cu zi. Cum să facem însă să menţinem beneficiile vacanţei pe o durată cât mai îndelungată? Este oare posibil acest lucru?

Un studiu publicat în Translational Psychiatry arată  că vacanţa are într-adevăr un efect foarte pozitiv asupra noastră, eliminând stresul, îmbunătăţind sistemul imunitar, făcându-ne mai activi, mai plini de energie. Totuşi, un alt studiu publicat de către American Psychological Association arată că aceste beneficii ale vacanţei durează puţine zile, cel mult două săptămâni după ce vacanţă s-a sfârşit, după care cădem din nou în faza de stres şi oboseală de dinaintea vacanţei. Cum putem face să menţinem parte din beneficiile vacanţei, atât pentru minte cât şi pentru corp?

În primul rând specialiştii recomandă reluarea treptată a activităţilor, întrucât organismul are nevoie să se reobişnuiască cu activitatea în mod gradual. Deci munca trebuie – pe cât posibil – reluat treptat, fără activităţi intense şi stresante chiar din prima zi, altfel organismul suferă, întrucât are nevoie de o perioadă de adaptare după vacanţă.

Specialiştii mai recomandă întoarcerea acasă din vacanţă cu cel puţin două zile înainte de reluarea activităţii, astfel încât să avem timp să ne reobişnuim cu mediul domestic înainte de cel de la serviciu.

Ar mai trebui să dormim, cel puţin în primele zile, un număr de ore asemănător cu cel pe care le-am dormit în timpul vacanţei. Mulţi dintre noi au obiceiul de a dormi câteva ore în plus în vacanţă – ei bine, dacă se poate ar fi de dorit să nu scădem brusc numărul de ore de somn, de exemplu de la 8-9 la 5-6, dat fiind impactul negativ asupra organismului.

Alimentaţia, la rândul ei, joacă un rol important: dacă în vacanţă ne-am obişnuit cu alimente diferite faţă de cele pe care le consumăm acasă, ar fi bine ca după vacanţă să introducem în dieta noastră câteva schimbări – şi anume parte din reţetele care ne-au plăcut în concediu.

Vacanţa nu este însă doar o schimbare fizică, ci şi mentală. În vacanţă ne relaxăm, facem activităţi care ne plac şi ne cultivăm hobbyurile. Din acest motiv este bine ca şi după vacanţă să găsim ceva timp pentru activităţile care ne fac fericiţi: o plimbare în mijlocul naturii, o excursie la mare sau la munte, practicarea unui hobby - ne ajută să fim mai relaxaţi şi mai mulţumiţi. Specialiştii recomandă ca în fiecare zi să ne facem timp să dedicăm cel puţin o jumătate de ora activităţilor de acest gen.

Ce altceva ne-ar putea ajuta? Am putea asculta muzica ce ne-a plăcut în vacanţă şi care ne aminteşte de momentele plăcute petrecute cu cei dragi sau să ducem cu noi la serviciu un obiect, o amintire din vacanţă; de fiecare dată când îl vom privi ne putem aminti de momentele fericite petrecute şi... ne putem gândi la următoarea vacanţă.