Tipărire
Categorie: Blog Cătălina Oana Curceanu
Accesări: 1280

Un studiu recent efectuat de către cercetătorii de la Chinese Academy of Sciences demonstrează că, cel puţin în cazul şoarecilor, grăsimile sunt mai periculoase decât zahărul, întrucât stimulează foamea şi duc la creşterea masei corporale.


Ce ne îngraşă mai mult? Dulciurile sau grăsimile? Această întrebare a primit de-a lungul anilor răspunsuri diferite şi un răspuns definitiv încă nu există. Totuşi, un studiu efectuat de către un grup de cercetători chinezi de la Chinese Academy of Sciences, rezultatele căruia au fost publicate în revista Cell Metabolism, pare să indice că grăsimile ar fi mai periculoase pentru greutatea corporală şi ţesutul adipos, inducând obezitate.

Cum au ajuns cercetătorii chinezi la această concluzie? Au efectuat un studiu asupra şoarecilor de laborator pe care i-au alimentat cu 30 de regimuri diverse, care aveau un conţinut de grăsimi, proteine şi carbohidraţi ce varia. Şoarecilor le-a fost aplicată aceasta dietă pentru o perioadă de trei luni de zile – ceea ce ar corespunde la 9 ani din viaţa unui om, ţinând cont de diferenţa duratei de viaţă – timp în care au fost efectuate circa 100 de mii de măsurători a greutăţii şoarecilor, în timp ce masa de grăsime a fost măsurată cu rezonanţă magnetică.

S-a ajuns la concluzia că şoarecii care aveau un conţinut adipos mai mare erau cei care aveau un regim bazat pe multe lipide, în timp ce şoarecii care consumau carbohidraţi (cu 30% dintre aceştia provenind de la zahăr) nu aveau masa de grăsime crescută. Acest rezultat este oarecum contradictoriu cu ceea ce se credea – şi anume că vina creşterii greutăţii ar fi în special a carbohidraţilor şi mai ales a zahărului.

Putem atunci să consumăm liniştiţi 30%  din alimente pe bază de zahăr, faţă de cel mult 10% cât este indicat la ora actuală? Există mai multe probleme legate de această interpretare – începând de la faptul că un consum de zahăr atât de ridicat ne-ar putea face diabetici.

Care este însă motivul pentru care şoarecii s-au îngrăşat din cauza lipidelor? Se pare că acestea stimulează centrii de recompensă din creier – cu cât se consumau mai multe grăsimi, cu atât şoarecii erau mai fericiţi. În felul acesta se exagera cu consumul caloric, consecinţa fiind creşterea în greutate şi a ţesutului adipos.

Nu este însă clar dacă studiul efectuat asupra şoarecilor este valabil şi pentru oameni. Ba mai mult, există studii asupra oamenilor, ţinând cont de dietă acestora, care arătă cum carbohidraţii, zahărul în special, favorizează senzaţia de foame şi consumul exagerat de calorii. Ceea ce s-a observat este că proteinele ar fi cele mai indicate, deoarece sunt cele care dau saţietate, fără a induce un consum de calorii excesiv. Consumul de alimente cu o densitate calorică mică, precum fructe sau legume, este extrem de indicat, întrucât acestea satisfac foamea fără a duce la îngrăşare.

Consumul grăsimilor, a lipidelor, este însă necesar organismului: circa 25-30% din calorii într-o dietă echilibrată ar trebui să provină din lipide; dintre acestea cam două treimi din seria celor mononesaturate (precum uleiul de măsline) şi polinesaturate (Omega 3), iar o treime săturate. Consumul de grăsimi trebuie însă limitat, inclusiv pentru sănătatea aparatului cardiovascular – sănătatea inimii depinde şi de câte grăsimi consumăm.

Ceea ce face foarte rău nu este atât de mult grăsimea de sub piele (care poate să nu fie estetică însă nu este fatală) ci, mai ales, grăsimea distribuită pe organele interne, cea care nu se vede însă care poate avea consecinţe extrem de negative. Consumul grăsimilor de natură industrială, precum cele prezente în dulciuri sau biscuiţi, trebuie pe cât posibil limitat, dacă nu vrem să ajungem şi noi că şoarecii studiaţi de către cercetătorii chinezi :) Un fruct este mai bun decât orice dulce care conţine şi grăsimi!