Terra şi Kepler-452B. Concepţie artist

Misterul cel mai mare din Univers este, poate, viaţa: cum a luat naştere şi cât de răspândită este aceasta în Univers? Există în galaxia noastră alte planete locuite? În prezent nu ştim; mulţi cercetători sunt convinşi că există multe alte planete care găzduiesc viaţa. Alţii sunt însă convinşi că aceasta este rară, ba chiar că am putea fi unicii locuitori ai acestui Univers! Între timp astronomii caută planete asemănătoare Terrei. Care sunt însă condiţiile  pe care o asemenea planetă trebuie să le îndeplinească pentru a putea găzdui viaţa?

Noi, oamenii, am descoperit structura atomului, ba mai mult, am descoperit particule minuscule, precum neutrinii, care bântuie prin Univers, oscilând dintr-un tip de neutrin în altul. Măsurăm neutrini care provin de la Soare şi de la stele îndepărtate. Fenomene complexe şi fascinante! Am descoperit chiar şi bosonul Higgs – care ne explică modul în care a luat naştere masa în Univers. Căutăm materia şi energia întunecată, însă nu ştim dacă suntem singuri în Univers.

Originea vieţii pe Pământ este un mare mister, pe care încercăm să-l descifrăm. Una dintre întrebările pe care ni le punem, nu doar oamenii de ştiinţă, ci fiecare dintre cei care privesc într-o noapte senină cerul înstelat, este legată de cât de răspândită este viaţa în acest enorm Univers. Poate o altă creatură pe o planetă îndepărtată priveşte stelele exact în momentul în care-l privim şi noi şi îşi pune aceeaşi întrebare: suntem singuri în Univers?

Întrebare pe cât de fascinantă, pe atât de complicată, ţinând cont că la ora actuală nu avem semnale clare şi de necontestat privind existenţa altor fiinţe în Univers.

Totuşi, le căutăm! Căutăm planete asemănătoare cu a noastră. Cu noile tehnologii şi telescoape instalate pe sateliţi am fost în stare să descoperim mai bine de o mie de planete în afara sistemului solar. Cele mai multe sunt mult mai mari ca Terra, însă câteva sunt asemănătoare Pământului. Una dintre aceste planete, Kepler-452B, descoperită recent, orbitează în jurul unei stele la o distanţă care, teoretic, i-ar permite să găzduiască viaţa: adică să aibă apă în stare lichidă.

Există însă atmosferă pe această planetă? Şi structura ei este asemănătoare Terrei? Deocamdată nu ştim, întrucât tehnologia nu este destul de avansată pentru a determina existenţa unei atmosfere şi nici masa acestei planete. Deci nu cunoaştem densitatea lui Kepler-452b şi nu ştim dacă are o structură asemănătoare Pamatului. În viitor, pe măsură ce tehnologia va evolua, vom avea mai multe informaţii utile.

Însă oamenii de ştiinţă au stabilit nişte criterii, făcând o serie de calcule, care să ne permită să spunem dacă o planetă are şanse mai mari să găzduiască viaţa. Astfel s-a ajuns la concluzia că regiunea cea mai favorabilă este cea situată între 13.000 şi 32.000 de ani-lumină faţa de centrul galaxiei noastre (regiune în care suntem şi noi cu sistemul solar).

În această regiune există elemente chimice care ar permite formarea unei planete care să aibă o activitate geologică şi o atmosferă. În plus, densitatea de stele nu este periculos de mare, deci este mai puţin probabil că explozia unei supernove să distrugă plantele pe care ar putea lua naştere  viaţa.

Recent, într-un articol publicat de Pratika Dayal, Charles Cockell, Ken Rice şi Anupam Mazumdar în The Astrophysical Journal , cercetătorii au răspuns şi la întrebarea: în care galaxii este cel mai probabil să ia naştere viaţa? Interesant este că răspunsul nu este nicidecum în galaxii asemănătoare cu a noastră, ba dimpotrivă! În galaxiile gigante de tip eliptic ar putea exista de 10.000 de ori mai multe planete asemănătoare Terrei decât în galaxia noastră!

În prezent nu avem destule informaţii pentru a da  un răspuns sigur la întrebarea: există alte planete locuite? În viitor vom cunoaşte mai bine planetele din apropierea noastră (adică într-o regiune de câteva sute de ani-lumină faţa de noi) şi poate vom descoperi ceva interesant! Bineînţeles, între timp s-ar putea ca alţi locuitori ai unor planete îndepărtate, la fel de curioşi ca şi pământenii,  să ne descopere pe noi.