Un nou record de distanţă străbătută de un vehicul pe o suprafaţă diferită de cea a Terrei a fost stabilit recent de către roverul Opportunity pe Marte. Acesta a parcurs mai mult de 40 km, efectuând o serie de studii ştiinţifice care ne ajută să înţelegem mai bine cum este făcută planeta Roşie, chiar dacă multe mistere aşteaptă încă să fie descifrate.

Acum mai bine de 10 ani roverul Opportunity, trimis de NASA, a ajuns pe planeta Marte, unde urma să efectueze o serie de studii pe o perioadă de circa 3 luni de zile, parcurgând, cel puţin în programul iniţial,  aproximativ 1 km. În realitate Opportunity a funcţionat şi continuă să funcţioneze mult mai mult decât se aşteptau oamenii de ştiinţă la început. A parcurs pe solul marţian circa 40,25 km – intrând în cartea recordurilor. Recordul anterior era deţinut de Lunokhod-2, trimis de Rusia pe Lună, unde a parcurs 39 de kilometri în 5 luni de zile. Opportunity era însoţit de un alt rover, Spirit, care a funcţionat din 2004 până în 2010 şi a reuşit să străbată o distanţă de 7,7 km, după care a încetat să funcţioneze. Ultima călătorie de până acum a lui Opportunity a durat câteva zile timp în care s-a deplasat 48 de metri (cu o viteză medie de 11 metri/zi) şi a luat sfârşit pe data de 27 iulie.

Curiosity, care a ajuns recent pe Marte, a parcurs 8,6 km până acum; destinaţia finală nu îi va permite însă să doboare recordul stabilit de Opportunity.

Ceea ce contează însă nu este atât distanţă, cât tipul de analize ştiinţifice efectuate: studiul unor fragmente de sol de tip argilos în căutarea urmelor de apă, element considerat fundamental pentru apariţia şi dezvoltarea vieţii. În viitorul apropiat Opportunity va străbate alţi 2 km, parcurgând astfel o distanţă totală de 42,2 km, pentru a ajunge la aşa-numita Marathon Valley, un loc interesant, pe care oamenii de ştiinţă vor să îl studieze în detaliu cu ajutorul instrumentelor de la bordul lui Opportunity.

Distanţa străbătută de Opportunity pe planeta Roşie nu este singurul record al acestei misiuni: durata acesteia este, la rândul ei, cea mai lungă a unei misiuni pe Marte. Pe data de 19 mai 2010 Opportunity a doborât recordul de longevitate care era deţinut de Viking 1, misiune care a durat 6 ani şi 116 zile.

Oamenii de ştiinţă au sărbători aceste rezultate care demonstrează că suntem capabili să explorăm alte planete din sistemul solar şi să înţelegem din ce în ce mai bine cum sunt făcute acestea şi, eventual, să descoperim urme de viaţă. Pe Marte până la ora actuală nu au fost descoperite urme ale existenţei vieţii. Se consideră însă că în trecut ar fi putut exista viaţă pe Marte, sub forme (mai mult sau mai puţin) primitive. Chiar şi la ora actuală nu putem exclude că aceasta ar exista în subsolul planetei, deoarece aparatele trimise pe solul marţian nu au efectuat încă analize în profunzime.

La ora actuală se plănuiesc misiuni care să aibă capacitatea să studieze subsolul Planetei Roşii la adâncimi de circa 1 metru – unde s-ar putea găsi molecule organice şi chiar forme de viară. Se lucrează intens pentru punerea la punct a unor aparate capabile să analizeze aceste molecule şi să obţină cantitatea maximă de informaţie – de exemplu analiza chimică a acestor molecule – cu aparatele cele mai simple şi robuste posibile – ţinând cont de drumul lung şi anevoios pe care trebuie să-l efectueze până acolo.

Opportunity a doborât diverse recorduri şi a obţinut o serie de rezultate ştiinţifice extrem de importante. Nu are însă intenţia să iasă la pensie; ba dimpotrivă – Opportunity este gata să plece din nou la drum şi să exploreze o lume fascinantă şi încă necunoscută.