Boson ZPe 1 iunie 2013 se împlinesc 30 de ani de când descoperirea bosonului Z a fost anunţată la CERN Geneva. Descoperirea este extrem de importantă pentru formularea şi înţelegerea modelului standard al fizicii particulelor elementare.

1 iunie 1983 este o dată care rămâne în istoria fizicii moderne: ziua în care descoperirea directă a particulei Z – bosonul Z – a fost anunţată la CERN.

Bosonul intermediar Z împreună cu bosonii W sunt particule elementare care mediază interactia slabă; ei sunt pentru interacţia slabă ceea ce fotonii pentru electromagnetism. Spre deosebire de fotoni însă, aceşti bosoni au masă – chiar o masă importantă (cam cât 80-90 de protoni).

Vânătoarea acestor particule a început în anii ’70, odată cu formularea modelului standard al fizicii particulelor elementare.

Descoperirea a fost făcut la acceleratorul SPS de la CERN, Geneva, în contextul urmăririi proceselor de ciocnire dintre fascicule de protoni şi antiprotoni, în cadrul proiectelor de cercetare UA1 şi UA2, care au intrat în funcţiune în 1981.

După descoperirea din 1983 au urmat ani glorioşi în care acest boson a fost studiat în detaliu: au fost produse milioane de astfel de particule la un nou accelerator, LEP, care a intrat în funcţiune în 1989 şi a fost activ până în anul 2000, când a fost închis pentru a permite instalarea actualului accelerator, LHC, unde a fost descoperit bosonul Higgs.

Pentru mai multe detalii (eng.): thirty-years-z-boson