TelepatieDe multe ori, piloţii sunt imobilizaţi şi obligaţi să execute ordinele celor care au deturnat avionul, neputând să comunice cu cei de la sol această situaţie dramatică. Telepatia sintetica ar putea rezolva problema, purtând mesajul de la pilot la turnurile de control.

 

 

 

În prezent se efectuează teste de “telepatie sintetică”, metodă ce constă în măsurarea activităţii cerebrale a piloţilor, antrenaţi să utilizeze un anumit “alfabet” şi transmiterea mesajului codificat la sol.

Deturnarea unui avion poate avea consecinţe dramatice. În cele mai fericite cazuri, deturnarea se termină doar cu o sperietură pentru pasageri şi echipaj; în alte situaţii însă, se termină cu decesul acestora. În majoritatea situaţiilor, echipajul aflat la bord se află în imposibilitatea de a transmite mesaje sau comunica cu cei de la sol.

În luna iunie a acestui an, în cadrul întâlnirii Asociaţiei italiene de medicină aeronautică şi spaţială, au fost prezentate rezultatele primelor teste de “telepatie sintetică” efectuate asupra piloţilor de avioane. Această metodă, descrisă pe scurt mai jos, are obiectivul de a da posibilitatea piloţilor unui avion deturnat să comunice cu cei de la sol practic nefăcând niciun fel de mişcări “suspecte”, ci doar... gândind. Motiv pentru care metoda are numele de “telepatie sintetică”.

Un set de mici electrozi sunt poziţionaţi pe capul pilotului, pentru a citi activitatea cerebrală a acestuia. Ceea ce electrozii citesc este activitatea electrică a creierului. Aceasta este înregistrată într-un calculator, transmisă la sol, la un centru de control, unde este tradusă în limbaj uman. Ce anume este de fapt tradus şi care este secretul metodei?

 



La originea aplicării acestei metode stă corespondenţa clară între activitatea electrică a anumitor zone a creierului şi mişcările diverselor părţi ale organismului. Astfel, mişcarea mâinii drepte activează o anumită zonă din partea stângă a creierului. Nu doar mişcarea concretă a mâinii activează această zonă, ci chiar şi intenţia de a o mişca: deci formularea ideii, a gândului de a mişca mâna dreaptă activează aceeaşi zona din creier.

Situaţia este complet simetrică pentru mâna stângă (caz în care se activează o zonă din partea dreaptă a creierului). Activitatea cerebrală este citită cu electrozii, înregistrată şi interpretată de calculator. Tocmai acesta este secretul metodei. Practic, piloţii sunt antrenaţi să folosească un anumit cod, de exemplu asemănător cu codul Morse, în care transmit mesaje gândindu-se să activeze conform codului mâna dreaptă, de exemplu pentru punct şi mâna stângă pentru linie. Astfel, faimosul mesaj de cerere de ajutor SOS, scris în codul Morse ca … - - - … (trei puncte, trei linii, trei puncte) ar corespunde la: de trei ori gândul de a mişca mâna dreaptă, de trei ori mâna stângă şi iar de trei ori mâna dreaptă. Şi totul fără a mişca de fapt nimic în mod concret şi, deci,  fără a genera suspiciuni.

În felul acesta, s-ar putea transmite mesaje simple sau chiar complexe, extrem de importante, care ar putea salva viaţa celor aflaţi în pericol în urma deturnării avioanelor.

În prezent, metoda este supusă unor teste directe, cu piloţi antrenaţi să o folosească. Rezultatele sunt încurajatoare: circa 95% dintre mesajele SOS transmise de piloţii aflaţi în simulatoare de zbor au fost recepţionate în mod corect. Testele vor continua, cu obiectivul de a pune la punct o metodă relativ simplă şi eficientă ca ajutor în caz de deturnare a avioanelor. Evident, electrozii trebuie să fie suficient de mici şi amplasaţi în mod adecvat, astfel încât  să nu fie descoperiţi de terorişti.

Metoda “telepatiei sintetice” şi-ar putea găsi aplicaţii şi în alte domenii, de exemplu în medicină, în cazul persoanelor total sau parţial paralizate, caz în care ar putea fi un ajutor concret pentru a le face viaţa mai uşoară, ajutându-i să comunice gânduri şi idei mai complexe.

 

Scris de: Cătălina Curceanu
Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.