NGC 1052-DF2

Descoperirea recentă a unei galaxii cu dimensiuni asemănătoare cu a noastră, care nu conţine materie întunecată, i-a uimit pe astronomi, care erau convinşi că toate galaxiile conţin această bizară formă de materie alcătuită din particule încă necunoscute. Galaxia DF2 pune semne de întrebare asupra modalităţii în care se formează galaxiile. Pe cât pare de bizar, existenţa ei întăreşte convingerea astronomilor că... materia întunecată există.

(Timp citire: 3 minute)

Se ştie că un consum crescut de alcool afectează negativ organismul şi ne poate scurta durata vieţii. Un pahar de vin la prânz sau la cină are însă efecte benefice. Cel puţin această era concluzia la care ajunseseră cei care au studiat acest subiect. Se pare însă că alcoolul este mai periculos decât se credea şi consumul acestuia ar trebui limitat.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Siguranţa transmisiunilor de date este extrem de importantă; mecanica cuantică oferă o modalitate sigură de transmitere a datelor folosind aşa-numita inseparabilitate cuantică (eng. quantum entanglement). Pentru prima dată o comunicare cuantică la o distanţă de mai bine de 7.000 km a fost efectuată între China şi Austria folosind satelitul chinezesc Micius.

Majorana demonstrator

Studiul neutrinilor ar putea contribui la descifrarea misterul dispariţiei antimaterie din univers imediat după Big Bang. Diverse proiecte de cercetare ştiinţifică din toată lumea studiază aceste minuscule particule; printre acestea şi MAJORANA demonstrator, în laboratorul subteran american Sanford Underground Research Facility, unde se încearcă să se descopere dezintegrările beta duble fără emisie de neutrini.

(Timp citire: 3 minute)

Cât suntem de empatici? Şi ce anume determină empatia la o persoană? Cel mai amplu studiu realizat vreodată pe acest subiect arată cum codul genetic joacă un rol şi că femeile sunt mai empatice decât bărbaţii.

Empatia este capacitatea pe care fiecare dintre noi o are, mai mult sau mai puţin dezvoltată, de a recunoaşte gândurile, intenţiile, şi sentimentele celorlalţi şi de a răspunde stărilor de spirit ale celor care ne înconjoară cu emoţii şi comportament adecvat. De fapt, tocmai în funcţie de comportamentul aşteptat, există două forme de empatie: una numită empatie cognitivă, iar cealaltă empatie afectivă.

(Timp citire: 4 minute)

Găuri negre cu masa de miliarde de ori cea a Soarelui au fost observate la periferia universului vizibil. Acestea au devenit enorme în mai puţin de un miliard de ani de la Big Bang. Deocamdată astronomii nu reuşesc să găsească o explicaţie convingătoare a mecanismului care le-a generat.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Reprezentare artistică a unei stele neutronice, Swift J1749-2807. În dreapta - steaua-companion.

Cât de masivă poate să fie o stea de neutroni? Un nou calcul arată că o astfel de stea nu poate depăşi limita teoretică de de 2,16 ori masa Soarelui. În Univers există sute de miliarde de galaxii. Acestea, la rândul lor, conţin miliarde şi miliarde de stele. Există mai multe tipuri de stele, în funcţie de masa pe care o au. De la stele pitice, la stele uriaşe, cu masa de sute de ori cea a Soarelui. Viaţa unei stele depinde de masă: cu cât mai masivă este o stea, cu atât trăieşte mai puţin. Dacă o pitică roşie poate să supravieţuiască sute de miliarde de ani, o masivă albastră se stinge după sute sau chiar zeci de milioane de ani. Când o stea masivă moare, are loc un fenomen foarte spectaculos: o explozie, urmată de un colaps gravitaţional. Explozia stelei da naştere fenomenului numit supernovă. Supernovele sunt fenomene extrem de luminoase, care cauzează o explozie de radiaţii de multe ori mai strălucitoare decât o întreagă galaxie. Materia ce rămâne după explozie colapsează gravitaţional, dând naştere ori unei stele de neutroni, ori unei găuri negre.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Studiul a zeci de galaxii pitice care orbitează în jurul galaxiei Centaurus A a generat o criză în lumea astrofizicii şi a cosmologiei. Aceste galaxii se mişca pe traiectorii bizare, contrar la ceea ce se aşteaptă dacă materia întunecată există, cel puţin sub forma aşteptată de marea parte a oamenilor de ştiinţă.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Când s-au născut primele stele în Univers? Se pare că la scurtă vreme după Big Bang, după o perioadă în care întunericul a dominat universul timpuriu. Semnale ale acestora au fost captate de către un telescop situat în Australia. Măsurătorile efectuate ar putea contribui şi la elucidarea misterului materiei întunecate.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Teoria relativităţii generale a lui Einstein a stat la baza descoperirii (indirecte) de planete dintr-o altă galaxie. Aceste planete au fost descoperite cu ajutorul efectului de microlentilă gravitaţională exercitat de o galaxie situată la 3,8 miliarde ani-lumină asupra razelor X care provin de la un quasar îndepărtat.

(Timp citire: 4 minute)

Comprimarea fişierelor se referă la reducerea spaţiului ocupat de acestea pe mediul de stocare. Dar fişierele nu sunt bureţi, pe care să-i comprimăm  supunându-i unei forţe. Fişierele sunt formate din biţi. Să luăm, de pildă, formatul zip. Orice utilizator de calculator este familiar cu acest tip de comprimare. Ce se întâmplă atunci când cerem utilitarului de comprimare să transforme un fişier în format zip? Imaginile pot fi comprimate ușor, reducând numărul de pixeli și astfel spațiul ocupat pe mediul de stocare de fişierul comprimat, dar în cazul fișierelor de tip text nu este așa de ușor. Nu putem șterge litere din text, cum am șterge pixeli din imagini, întrucât textul nu ar mai fi lizibil.

În acest articol, vom prezenta algoritmul dezvoltat de David A. Huffman pentru comprimarea fișierelor text.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Stresul şi problemele de zi cu zi au consecinţe de multe ori dramatice asupra organismului. Printre acestea şi afectarea calităţii somnului, care poate fi deteriorată foarte mult. Ce putem face să îmbunătăţim modul în care dormim, atât din punct de vedere calitativ, cât şi al duratei?  O listă de activităţi!

New Horizons

În mai puţin de un an va avea loc una dintre întâlnirile cosmice cele mai aşteptate din ultimii ani: New Horizons, sonda spaţială construită de NASA, va trece la o distanţă foarte apropiată de asteroidul MU69, care se găseşte în centura lui Kuiper, şi  îl va fotografia.

Dacă totul merge bine în mai puţin de un an vom avea fotografii ale unui asteroid extrem de îndepărtat, practic din periferia sistemului nostru solar. În prima zi a anului următor sonda spaţială New Horizons ar trebui să treacă la o distanţă mică de asteroidul MU69, care va deveni cel mai îndepărtat obiect fotografiat de aproape.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

În universul recent galaxiile spiralate sunt comune. Se aprecia că nu şi cele formate în universul timpuriu
Credit: Amanda Smith, University of Cambridge

Recent, cu ajutorul observatorului ALMA, au fost identificate două galaxii situate la limita universului vizibil. Născute acum circa 13 miliarde de ani, în aceste galaxii au fost observate vortexuri enorme de gaz în centru.

Galaxiile din univers sunt precum celulele în organism. Există galaxii enorme cu mii de miliarde de stele, altele care conţin mult mai puţini aştri. Una dintre întrebările fundamentale în astronomie este legată de naşterea şi evoluţia acestor structuri în univers. Universul însuşi a luat naştere acum circa 13,8 miliarde de ani, în urma Big Bangului, un proces care a generat un număr enorm de particule elementare, precum quarcurile, care s-au agregat ulterior în protoni şi neutroni, iar împreună cu electronii au format atomii ce au dat naştere stelelor şi planetelor.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Un rezultat de excepţie a fost obţinut recent în urma studiului unui trio de stele moarte: un pulsar şi două pitice albe. Măsurarea de precizie a perioadei pulsarului care formează un sistem binar cu una dintre piticele albe a permis confirmarea principiului puternic de echivalenţă al teoriei relativităţii generale a lui Einstein.

(Timp citire: 11 - 12 minute)

În ultimii ani, CRISPR a fost prezent adesea în mass-media. Experții prezic că această tehnologie de editare genetică va transforma planeta, schimbând radical societatea umană. În comparație cu alte instrumente utilizate pentru ingineria genetică, CRISPR (cunoscut și sub denumirea mai tehnică, CRISPR-Cas9) este precis, ieftin, ușor de utilizat și remarcabil de puternic.

(Timp citire: 6 minute)

Este ușor să confundăm situația geopolitică actuală cu cea din anii '80. Statele Unite și Rusia se acuză reciproc de implicare în treburile interne ale celeilalte. Rusia a anexat Crimeea în ciuda obiecțiilor Statelor Unite, stârnind îngrijorare privind un posibil conflict militar. Ca și în timpul Războiului Rece, națiunile proiectează și construiesc arme bazate pe tehnologii avansate. Atunci arma preferată era racheta nucleară; astăzi este software-ul, indiferent dacă este folosit pentru atacarea sistemelor informatice sau a unor ținte din lumea reală.

(Timp citire: 3 minute)

Un studiu efectuat cu ajutorul unor tehnici provenind din fizica nucleară arată cum anumite regiuni ale creierului, precum cortexul prefrontal şi regiunea limbică, sunt mai active la femei decât la bărbaţi. Rezultatele acestui studiu ar putea fi utile în tratarea unor afecţiuni precum maladia lui Alzheimer sau a demenţei.

(Timp citire: 7 minute)

În China  sunt folosite sisteme de recunoaştere facială pentru a identifica pietonii care traversează strada prin locuri nepermise

În mai puțin de o lună, Anul Nou Chinezesc va genera cea mai mare migrație umană de pe Terra. În timp ce mulți plănuiesc să călătorească în orașele lor de origine pentru a participa la reuniunile familiale, mai multe milioane de cetățeni chinezi au fost incluși în lista neagră de către autorități, fiind "necalificați" pentru a rezerva bilete de avion sau bilete pentru trenurile de mare viteză.

(Timp citire: 18 - 19 minute)

Gaură neagră devorând o stea-partener

Universul este un loc misterios. Planetele, stelele, galaxiile - toate au misterele lor, încă neexplicate de ştiinţă. Dar nimic nu este mai straniu şi mai uimitor decât găurile negre. Au fost "formulate" întâi pe spatele unui plic, dar însuşi cel care le-a sugerat prin ecuaţiile sale, Albert Einstein, nu le-a crezut ca fiind posibile. Mulţi dintre fizicieni şi-au exprimat scepticismul privind realitatea găurilor negre. Iată povestea incredibilă a descoperirii găurilor negre, a modului în care a avansat cunoaşterea acestora şi a modului în care găurile negre afectează structura fundamentală a Universul.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Noi forme de tatuaje, care folosesc tehnologii moderne, au fost puse la punct în ultimul an. De la tatuajul muzical la cel viu, bazat pe bacterii, tatuajele vor putea în viitor nu doar să ne individualizeze printr-un desen personalizat, ci şi să ofere informaţii legate de starea de sănătate a purtătorului sau despre pericole ambientale.

(Timp citire: 3 - 4 minute)

La o distanţă de circa 1.500 de ani-lumină de noi se afla o stea, KIC 8462852, pentru care a fost măsurată o variaţie bizară a intensităţii luminii. Să fie oare acesta, aşa cum au speculat parte dintre cercetători, un posibil semn al unei existenţei unei civilizaţii extraterestre extrem de avansate?

(Timp citire: 7 minute)

Automatizarea şi inteligența artificială transformă producția de bunuri, activitatea din marile companii și activitatea de vânzare cu amănuntul, oferind noi oportunități de explorare, dar şi generând amenințări pentru cei care nu se adaptează. Universităţile se confruntă cu provocări asemănătoarea, dar aceste instituţii au arătat dificultăţi în a le înţelege.

(Timp citire: 7 minute)

Două lucruri vrem să discutăm în acest articol. Unu: cum conceptele pe care le folosim ne manipulează şi ne împiedică să vedem realitatea. Doi: cum conceptele pe care folosim evoluează, iar neînţelegerea acestei evoluţii reprezintă sursa altor neînţelegeri.

(Timp citire: 5 minute)

Algoritmii sunt  o parte esenţială din instrumentarul oricărui programator, dar cunoştinţe de bază despre subiect pot fi de ajutor şi neprogramatorilor în rezolvarea de probleme. În articolul de faţă vom vorbi despre o metodă de rezolvare a problemelor numită Divide et impera şi vom explica un algoritm de sortat numere folosind această metodă.