Bosonul Higgs14 martie 2013 se dovedeşte a fi o zi mare pentru fizica particulelor elementare. Particula elementară nou descoperită în iulie 2012 s-a dovedit a fi într-adevăr un boson Higgs, a anunţat astăzi CERN la cea mai mare conferinţă a iernii, Moriond 2013.

Bosonul HiggsPe 4 iulie 2012, două experimente de la laboratorul de fizica particulelor CERN de la Geneva, ATLAS şi CMS, au anunţat în mod independent descoperirea unei noi particule elementare cu masa de 135 plus sau minus 2 unităţi atomice de masă.

Humpty Dumpty"Dacă Humpty Dumpty cade de pe zid şi se sparge, nici măcar toţi oamenii regelui nu pot să îl aducă la forma de dinainte de căzătură." Procesul este ireversibil, precum majoritatea fenomenelor din Univers. Aceasta pentru că timpul curge doar înainte, ireversibil, inexorabil.

Mari provocariAcademia Naţională de Inginerie a Statelor Unite a alcătuit o listă cu cele mai mari 14 provocări tehnologice ale umanităţii pentru secolul acesta. Autorii studiului sunt oameni de ştiinţă, dar şi specialişti din domeniul ingineriei, un comitet de experţi din întreaga lume.

Particulele quircks - analiza DZeroUna din teoriile care introduce fenomene noi, dincolo de Modelul Standard, presupune existenţa unor particule denumite "quirks", care s-ar comporta asemenea quarcurilor, acestea din urmă fiind particulele din care sunt formaţi protonii şi neutronii.

Principiile lui Lyell. FrontispiciuCu doar un an înainte de a se îmbarca în călătoria de câţiva ani în jurul lumii pe vasul Beagle, britanicul Charles Darwin achiziţionase o carte celebră în epocă, în care se demonstra clar că Pământul nu are doar 7.000 de ani, ci o vârstă mult mai mare.

ChihlimbarÎn jurul anului 600 înaintea erei noastre, în Grecia Antică s-a descoperit că anumite rășini de conifere, dacă sunt frecate de țesături, capătă proprietatea de a atrage obiecte foarte mici. Aceste rășini poartă denumirea de chihlimbar.

Luminozitate instantanee integrataCe este şi în ce se măsoară în domeniul fizicii particulelor "luminozitatea instantanee", respectiv "luminozitatea integrată" şi care sunt valorile lor la acceleratoarele de particule Tevatron şi LHC. Detalii pe această temă, în continuare.

AstrobiologieEste Pământul singurul loc din Univers unde există viaţă? Este o întrebare foarte fascinantă, de al cărei răspuns oamenii de ştiinţă sunt poate la doar câteva decenii distanţă. Ştiinţa care se ocupă cu studiul acestui domeniu se numeşte astrobiologie.

Aage BohrAage Bohr (1922-2009) a călcat pe urmele tatălui său, binecunoscutul Niels Bohr, fiind un teoretician al fizicii nucleare. Dacă Niels Bohr a dezvoltat primul model cuantic al atomului, Aage Bohr a contribuit la dezvoltarea primei teorii cuantice a nucleului.

Hutton JamesAstăzi pare evident că Pământul este vechi de miliarde de ani, dar acum nici trei secole omenirea încă credea mitul biblic cum că Pământul avea doar 7000 de ani, că iniţial era ocupat de un ocean primordial, care când s-a retras a dezvăluit relieful pe care îl vedem astăzi.

Robert HookeCunoscut mai ales pentru legea elasticităţii, Robert Hooke (1635-1703) a fost un om de ştiinţă englez care a adus contribuţii importante în multe domenii ştiinţifice. A descoperit celulele, cărora le-a şi dat numele şi a realizat primele desene detaliate ale insectelor.

AntimaterieÎntr-un articol publicat în noiembrie 2010 în revista Nature, laboratorul CERN prezintă producerea şi studiul unui număr mare de atomi de antimaterie. S-au obţinut şi au fost analizaţi antiatomi de hidrogen, formaţi dintr-un antiproton şi un pozitron.

Electron VoltContinuăm discuţia despre „electron-volt”, unitatea de măsură pentru energie care este des folosită în fizica particulelor elementare, definită ca energia cinetică pe care o câştigă un electron atunci când este accelerat la o diferenţă de potenţial de 1 Volt.

Electron VoltOare la ce se referă noţiunea de electron-volt (eV), de care tot auzim când se vorbeşte despre energia fasciculelor de protoni în acceleratoarele de particule Tevatron şi LHC sau de masa bosonului Higgs? Ce viteze au de fapt protonii din aceste acceleratoare?

Bosonul HiggsMisiunea zero în fizica particulelor este în prezent găsirea răspunsului la întrebarea „există sau nu bosonul Higgs”, ultima particulă elementară încă nedescoperită, dar prezisă de teoria oficială, care va explica misterul originii masei la nivel fundamental.

ProtonPe coperta numărului din 8 iulie 2010 a prestigioasei reviste Nature a apărut un articol despre un rezultat surprinzător din fizica particulelor elementare: raza protonului este cu 4% mai mică decât se credea! Această ştire a dat fiori fizicienilor!

Centrul PământuluiÎn cadrul unui experiment internaţional desfăşurat în adâncul unui munte din Italia s-a privit în interiorul Pământului şi s-a confirmat în premieră că miezul Pământului este fierbinte datorită reacţiilor de dezintegrare nucleară ce au loc acolo.

Referitor la atom, aţi auzit probabil că se poate obţine nucleul acetuia fără electroni (ionizare totală). Dar ce aţi zice despre obţinerea întregului nor de electroni, fără nucleu? Ei bine, acest lucru poate deveni realitate în viitorul apropiat, atunci când se vor construi lasere foarte intense, cu durata unui puls de aproximativ zece attosecunde.