CeaţăAtunci când vizibilitatea este slabă, numărul de accidente creşte pentru că oamenii nu văd în faţa lor, nu? În fapt, efectul Mandelbaum ne indică faptul că uneori accidentele survin pentru în condiţii slabe de vizibilitate oamenii nu se mai uită pentru a observa ce e în faţa lor. Cei mai mulţi şoferi au experimentat vizibilitatea scăzută.

 



O furtună violentă sau porţiuni de ceaţă fac condusul dificil. Atunci când nu este sigur să oprim brusc ori când insistăm să ne continuăm călătoria, suntem nevoiţi să observăm ce se întâmplă în jurul nostru, în special în faţă, deşi foarte dificil.

Atunci când decidem să nu oprim, lucrurile devin periculoase. Şi nu doar pentru că vizibilitatea este redusă. Dacă nu depunem un efort conştient pentru a ne focaliza privirea la distanţă, tendința va fi aceea de a privi în apropierea noastră. În genere, distanţa la care ne vom focaliza privirea este mai mică de un metru; nu contează dacă e ceva de privit la această distanţă ori nu.

Acest fenomen a fost descoperit de către J. Mandelbaum în 1960 şi de aici şi denumirea: efectul Mandelbaum. Acesta survine în condiții de zăpadă, ploaie, ceaţă ori când geamurile sunt murdare. În fapt, orice reduce vizibilitatea declanșează efectul Mandelbaum.

Nu e vorba despre neglijenţă ori o decizie conştientă. Cu toate acestea, efectul este o cauză importantă a accidentelor, pentru că şoferii nici măcar nu-şi dau seama că este ceva în faţa lor până în momentul în care accidentul a avut deja loc.

Iată deci o veste proastă pentru şoferi, în condiţii de vizibilitate scăzută. Unii şoferi sunt mai susceptibili decât alţii să cadă victimă efectului Mandelbaum. Deşi această susceptibilitate poate fi testată, încă nu există o soluţie pentru a o depăşi. Poate că, acum, ştiind de existenţa acestui efect, unii şoferi vor face eforturi pentru a se focaliza la o distanţă ce le permite să descopere eventuale obstacole. Ori poate vor fi mai decişi în a trage pe dreapta.

Traducere şi adaptare după: the-mandelbaum-effect