Celula este unitatea structurală şi funcţională a tuturor organismelor vii. Celula este de două tipuri - procariotă şi eucariotă. Celula procariotă este formată din perete celular, membrană celulară, citoplasmă, nucleotid. Peretele celular este în partea exterioară, rigid şi dă forma celulei. Membrana celulară este alcătuită din proteine şi lipide, are rol de protecţie, permeabilitate selectivă, schimb de substanţe şi energie cu mediul de viaţă.

Sistemul imunitar ne protejează împotriva virusurilor, bacteriilor şi altor tipuri de patogeni pe care-i întâlnim de-a lungul vieţii. De asemenea, sistemul imunitar are capacitatea de a-şi aminti infecţiile trecute, putând lupta împotriva unor noi infecţii de acelaşi tip mult mai uşor.

TranscriptiaTranscripţia este un proces vital care are loc la nivel celular. Prin intermediul său "instrucţiunile" de funcţionare ale organismelor vii codificate în cadrul ADN-ului sunt utilizate pentru a produce o copie complementară de ARN. În continuare, un articol pe această temă.

celula virtualaO scurtă prezentare video a principalelor părţi componente ale celulei şi rolului funcţional al acestora. Veţi afla despre sinteza proteinelor, transportul lor la nivel celular, dar şi cum se produce energie în interiorul mitocondriilor şi cloroplastelor.

Bacteriile si influenta lorDe-a lungul carierei sale, celebrul biolog Lynn Margulis (1938-2011) a argumentat că lumea microorganismelor are un impact mult mai mare asupra întregii biosfere, (definită ca lumea tuturor lucrurilor vii), decât recunosc oamenii de ştiinţă de obicei.

DentitieApariţia dintelui pe scara animală, la peşti, a fost rezultatul unui lung proces de adaptare, determinat de necesitatea supravieţuirii speciei, rolul major al dintelui fiind de armă de atac şi de apărare. Citiţi în continuare un articol pe tema funcţiilor şi structurii dentiţiei.

ImunologieTermenul „imunologie” are o vechime de peste o sută de ani, prima apariţie fiind în Index Medicus în 1910. Imunologia este o ştiinţă relativ nouă, ce se ocupă cu studiul sistemului imun. Denumirea de imunologie provine din latinescul „immunitas”, ce semnifică scutire.

EmbriologieEmbriologia este o ramură a biologiei moderne ce se ocupă cu studiul dezvoltării ontogenetice. Embriologia urmăreşte etapele prin care trece zigotul (celula ou) din momentul fecundării şi până reuşeşte să se transformă într-un individ viabil şi asemănător părinţilor.

VaccinÎncercările de găsire a tratamentului împotriva cancerului s-au cristalizat în ultimii ani sub forma unui vaccin. Pentru mai multe detalii despre ce reprezintă acest vaccin, felul în care funcţionează şi avantajele lui, am stat de vorbă cu profesor Marieta Costache.

CromozomiTelomerii au fost corelaţi cu prezenţa a numeroase boli de-a lungul anilor, dar care este mecanismul exact prin intermediul căruia scurtarea telomerilor conduce la apariţia unor boli este un  subiect care continuă să fie dezbătut. Mai multe detalii, în continuare.

VirusVirusurile sunt particule infecţioase cu dimensiuni foarte mici (virusul poliomielitei: 20nm, este cel mai mic, iar cel mai mare este virusul variolei: 300 nm). Au un singur acid nucleic, ADN sau ARN, care constituie genomul lor.

Evolutia dirijataÎn natură, evoluţia are loc peste eoni: o succesiune de adaptări produc gradat noi trăsături şi specii. Dar evoluţia se poate produce rapid şi în laborator, la scară redusă. Această abordare poartă numele de „evoluţie dirijată”. Detalii, în continuare.

MicrobiEvoluţia omului este relativ recentă; acesta a apărut într-o lume deja populată de alte forme de viaţă, printre care şi bacteriile. Acestea din urmă, ne-au colonizat, nu ne-au invadat, deoarece, erau apărute cu mult timp înaintea noastră.

ARNFiecare elev de liceu învaţă la biologie cum se exprimă genele: ADN-ul, păstrătorul informaţiei, este copiat în ARN, mesagerul, care transportă instrucţiunile necesare sintetizării proteinelor către ribozom, partea celulei în care sunt asamblate proteinele.

MitocondrieSec. XXI  este dominat de ideea conservării energiei. Orientarea către clădiri, maşini şi stiluri de viaţă ecologice este şi la modă, şi necesară, dar în acelaşi timp ironică. Tendinţa de a consuma din ce în ce mai multă energie este adânc întipărită în istoria noastră.

OchiOrganele de simţ sunt organe care recepţionează informaţii din mediul extern al organismului căruia îi aparţin, asigurând astfel integrarea în mediu. Aceste informaţii sunt folosite la elaborarea unor reacţii de răspuns ale organismului.

FermentatieVom vorbi în continuare despre fermentaţie. Fermentaţia este un alt nume pentru respiraţia anaerobă. Cu toţii ştim că aerul (mai precis oxigenul din el) este foarte important pentru noi şi marea majoritate a organismelor. Cum funcţionează fermentaţia? De câte tipuri e?

Ce este ecologiaEcologia este o ramură a biologiei care studiază interacţiunile dintre organisme şi mediul lor de viaţă şi între organisme. Ecologia este o ştiinţă veche, doar că nu a purtat dintotdeauna acest nume. În continuare, o scurtă  introducere în ştiinţa ecologiei.

Plantă carnivorăHrana este o necesitate a tuturor organismelor, dar în câte moduri diferite se pot ele hrăni? Plantele se hrănesc prin fotosinteză, unele animale se hrănesc ucigând alte animale, unele consumă vegetale, altele cadavre. Mai multe despre tipurile de nutriţie, în continuare.

Frunza de teiUn ţesut este o grupare permanentă de celule interdependente care îndeplinesc aceeaşi funcţie sau acelaşi grup de funcţii. În continuare, o prezentare a diferitelor tipuri de ţesuturi vegetale: de apărare, fundamentale, conducătoare şi speciale.

Supa primordialăChimia prebiotică este, precum îi spune şi numele, chimia substanţelor premergătoare vieţii. Viaţa a fost studiată din cele mai vechi timpuri. Deşi s-au acumulat numeroase informaţii despre viaţă, apariţia vieţii este încă unul dintre misterele nerezolvate.

ARNAcizii nucleici sunt macromolecule care conţin codificată în structura lor informaţia genetică a vieţii. Cei doi acizi nucleici sunt ADN-ul şi respectiv ARN-ul. Acizii nucleici sunt polimeri ai nucleotidelor. Ştiinţa care se ocupă cu studiul acizilor nucleici se numeşte genetică.

Proteinele sunt substanţe organice macromoleculare formate din lanţuri de aminoacizi. Aminoacizii sunt substanţe organice cu funcţiune mixtă. Proteinele sunt polimeri ai aminoacizilor. Aminoacizii unei proteine (şi ordinea lor) sunt determinaţi de gene.

GlucozaSubstanţele care sunt prezente doar în organismele vii se numesc substanţe organice. Organismele vii conţin pe lângă acestea şi substanţe anorganice. Principalele substanţe organice sunt proteinele, glucidele, lipidele şi acizii nucleici. Detalii, în continuare.

Chimia vietii. Apa si viata. Viziune artistPrincipalele elemente ale vieţii sunt carbonul, hidrogenul, oxigenul, fosforul şi azotul. Alte elemente chimice importante sunt sulful (prezent în proteine),  magneziul (prezent în clorofilă), calciul şi potasiul (prezente în oase şi cartilagii).

StemÎn ciuda dimensiunilor, formelor şi a altor caracteristici extrem de diferite, majoritatea organismelor au la bază aceleaşi elemente chimice şi aceeaşi structură chimică. Elementele chimice aflate la baza vieţii sunt carbonul, oxigenul, azotul şi fosforul.

Oameni Omul este cel mai evoluat reprezentant al regnului animal şi al vieţii în general. Spre deosebire de celelalte primate omul are coloana mai dreaptă şi prezintă două curburi. Mâna omului prezintă are degete  foarte mobile, dintre care al cincilea este opozabil.

OpossumMamiferele sunt o clasă de vertebrate care nasc pui vii, hrăniţi cu lapte. Sunt homeoterme, adică îşi pot regla temperatura corpului, astfel putând vieţui în medii foarte variate, de la temperaturi foarte ridicate la temperaturi foarte scăzute.

PasărePăsările sunt vertebrate homeoterme, se înmulţesc prin ouă şi majoritatea sunt adaptate zborului. Corpul păsărilor, de obicei adaptat pentru zbor are forma aerodinamică, care permite deplasarea cu viteze mari prin aer. Mai multe detalii în continuare ...

ŞarpeReptilele sunt prima clasă de vertebrate complet adaptată mediului terestru. Plămânii nu sunt simpli saci cu pereţi  netezi, ca la amfibieni, ci au pereţii cutaţi, ceea ce le conferă o suprafaţă de absorbţie a aerului mai mare, nemaifiind necesară şi pielea în respiraţie.