Sute de milioane de persoane din întreaga lume consumă suplimente alimentare, începând de la vitamine şi terminând cu produse pentru slăbit. Majoritatea suplimentelor alimentare nu sunt necesare atunci când o persoană are o dietă echilibrată. În plus, anumite substanţe pot fi toxice pentru organism dacă depăşesc doza maximă admisă sau dacă se asociază cu alte medicamente; de aceea ar trebui să fie consumate doar în anumite condiţii şi la recomandarea specialiştilor (medici, nutriţionişti, farmacişti).


Suplimentele alimentare (suplimentele nutriţionale) sunt preparate ce conţin vitamine, săruri minerale sau alte substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic (fibre, aminoacizi, acizi graşi, extracte vegetale sau animale) şi care sunt indicate atunci când, din anumite motive, acestea lipsesc sau nu se regăsesc într-o cantitate suficientă în dieta zilnică. Suplimentele alimentare se comercializează sub diferite forme: capsule, tablete, soluţii extracte, pudră.

Directiva Uniunii Europene din 2002 asupra suplimentelor nutritive reglementează faptul că acestea trebuie să fie sigure atât în ceea ce priveşte dozajul, cât şi puritatea. Doar acele produse care şi-au dovedit siguranţă pot fi comercializate fără prescripţie.

Suplimentele alimentare sunt incluse în categoria “alimente” în Codex Alimentarius. Codex alimentarius este o colecţie de standarde şi ghiduri internaţionale şi alte recomandări referitoare la producerea, comercializarea şi siguranţa alimentelor. Aceste ghiduri sunt elaborate de către Comisia Codexului Alimentar (Codex Alimentarius Commission), o structură coordonată de către OMS ( Organizaţia Mondială a Sănătăţii) şi Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură a Naţiunilor Unite (FAO).

Sute de milioane de persoane din întreaga lume consumă suplimente alimentare zilnic, din diferite motive, principalul fiind menţinerea vitalităţii organismului şi prevenirea instalării anumitor boli.

Majoritatea suplimentelor alimentare nu sunt necesare atunci când o persoană are o dietă echilibrată, mai ales că aceste substanţe sunt absorbite de către organism mult mai eficient atunci când ele provin din alimente. De asemenea, multe dintre suplimentele prezente pe piaţă nu au efecte pozitive notabile asupra stării de sănătate, iar anumite substanţe consumate în exces sau de către persoane cu diverse patologii sunt toxice pentru organism.

Însă industria suplimentelor alimentare este în continuă dezvoltare, deoarece, prin comercializarea lor, firmele producătoare obţin un profit considerabil. Spre exemplu în 2005 în Uniunea Europeană întreaga piaţă a suplimentelor nutritive se ridică la aproximativ 5 miliarde de euro (preţ de retail).

Consumul suplimentelor alimentare este indicat doar când, din anumite motive, nu se acoperă necesarul zilnic din alimentaţie, cel mai frecvent în următoarele situaţii:
- sarcina, lactaţie
- diete restrictive: diete hipocalorice, hipoproteice, vegetarieni, intoleranţe alimentare (alergii alimentare)
- vârstnici
- anumite boli cronice: boli cardiace, renale, neoplazii


În categoria suplimente alimentare intră următoarele substanţe:
- vitamine şi minerale
- substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic altele decât vitamine şi minerale: aminoacizii, enzimele, pre şi probiotice, acizii graşi esenţiali, extracte vegetale şi animale, diverse substanţe bioactive. Sunt excluse substanţele care au exclusiv proprietăţi farmaceutice.

Comercializarea şi consumul de vitamine şi minerale reprezintă aproximativ 50% din piaţa suplimentelor alimentare. Celelalte substanţe ocupa restul de 50%, ponderea cea mai mare având-o acizii graşi esenţiali (uleiul de peşte), extractele din plante, pre şi probioticele.


Vitamine şi minerale

Vitaminele şi mineralele sunt substanţe care sunt necesare bunei funcţionări a organismului. Nu au rol energetic, dar intervin ca şi catalizator în anumite reacţii biochimice, în echilibrul apei şi menţinerea potenţialului electric celular. Ele nu pot fi sintetizate de către organism şi de aceea trebuie aduse din exterior (prin hrană sau suplimente nutritive). Se comercializează cel mai frecvent sub formă de preparate complexe ce conţin ambele substanţe (vitamine şi minerale) în diferite proporţii. Dintre cele care se comercializează separat, fiind indicate în diverse afecţiuni sau deficienţe punctuale, cele mai folosite şi cunoscute sunt următoarele:

» Vitamina D - intervine în absorbţia calciului şi fosforului necesare formării oaselor. Se administrează pentru profilaxia rahitismului începând de la naştere până spre vârsta de 7-12 ani. Este indicată, de asemenea, la femeile aflate la menopauza în combinaţie cu calciul pentru prevenirea/tratarea osteoporozei. Dacă se depăşesc dozele maxime admise se poate acumula în organism determinând intoxicaţia cu vitamina D, caracterizată prin anorexie, vărsături, insuficienţă renală.

» Vitamina C - este cunoscută ca un puternic antioxidant. Este consumată în special în sezoanele reci ca şi modalitate de prevenţie şi ameliorare a simptomatologiei în cazul infecţiilor respiratoriii. De asemenea ea favorizează absorbţia fierului în organism. Rolul vitaminei C în profilaxia şi tratamentul anumitor boli cum ar fi cancerul, hipertensiunea arterială şi ateroscleroza rămâne controversat.

» Acidul folic (vitamina B9) - este implicat în diviziunea, creşterea şi maturarea celulelor organismului. Este indicat în special în perioada de preconcepţie, sarcină şi alăptare, deoarece în aceste situaţii creşte necesarul de acid folic şi nu poate fi acoperit doar prin alimentaţie. Se recomandă suplimentarea cu acid folic la femeile însărcinate (cel puţin în primul trimestru) pentru prevenirea defectelor de tub neural ale fătului (spina bifidă, anencefalie).

» Calciul - este cel mai abundent mineral din corpul uman, deoarece intră în structura oaselor. Intervine, de asemenea, în contracţia musculară şi conducerea nervoasă. Necesarul de calciu este mai crescut în copilărie şi după vârsta de 50 de ani. Studiile arată că doar aproximativ 60% din populaţia generală atinge prin alimentaţie doza zilnică recomandată de calciu. Calciul se găseşte în cea mai mare cantitate în lapte şi produsele derivate din lapte. Persoanele care nu tolerează lactatele (au intoleranţă la lactoză) sunt sfătuite să consume suplimente de calciu.

» Fierul - intră în compoziţia hemoglobinei din structura globulelor roşii şi a mioglobinei din muşchi. Lipsa fierului în organism determină instalarea anemiei feriprive . Deficitul de fier este destul de frecvent mai ales la copii, la femeile aflate în perioada concepţionala, în anumite boli cronice şi la vârstnici şi de aceea este deseori recomandat de către specialist. Consumul în exces de preparate ce conţin fier poate determina acumularea sa în anumite organe cu instalarea unor complicaţii considerabile (hemosideroza).

Magneziul este suplimentul alimentar al cărui consum a crescut substanţial în ultima perioadă. În organism intervine în buna funcţionare a sistemului nervos, osos şi cardiac. Este consumat de către populaţie (de obicei fără recomandarea medicului) în special ca şi medicament anti-stres, datorită efectului său calmant asupra sistemului nervos central.

 
Acizii graşi esenţiali

Acizii graşi esenţiali reprezintă o categorie de substanţe cu rol metabolic şi structural care nu pot fi sintetizaţi de către organismul uman. Dintre aceştia cei mai cunoscuţi şi comercializaţi sunt acizii graşi polinesaturaţi omega-3, obţinuţi în principal din uleiul de peşte. Rolul benefic al omega 3 este dovedit în ceea ce priveşte scăderea trigliceridelor serice, reducerea inflamaţiei, protecţia cardiovasculară. Doza minimă recomandată este de 500 mg /zi. Asociaţia Americană de Cardiologie (American Heart Association) recomandă consumul a 1 gram de omega-3 pe zi la persoanele ce au suferit un infarct miocardic. Dozele ce depăşesc 3 grame pe zi pot determina hemoragii, accident vascular cerebral, creşterea LDL colesterol.


Plante şi extracte din plante

Reprezintă o categorie vastă de suplimente alimentare. Multe plante şi extracte de plante au fost folosite încă din vechime pentru efectele lor terapeutice şi multe din medicamentele actuale au ca origine plantele. Spre exemplu metforminul, cel mai utilizat antidiabetic oral, are ca punct de plecare galega officinalis (liliacul sălbatic) ce conţine anumite substanţe numite guanidine cu rol hipoglicemiant.

Printre cele mai cunoscute şi consumate suplimente din plante sunt cele ce au la baza aloe vera, echinaceea şi ginseng.

Totuşi pentru multe dintre aceste produse nu există dovezi solide în ceea ce priveşte rolul lor în profilaxia sau tratarea anumitor afecţiuni. Anumite substanţe pot interfera cu medicamentele consumate concomitent sau sunt toxice pentru organism. Fiecare persoană care decide să consume acest tip de suplimente este sfătuită să se informeze amănunţit asupra efectelor adverse şi să informeze medicul curant despre utilizarea acestora.

 
Pre şi probioticele

Probioticele sunt produse care conţin microorganisme vii (bifidobacterii, lactobacili, lactococi), care după ingerare colonizează şi echilibrează microflora intestinală.

Prebioticele sunt substanţe nedigerabile necesare creşterii acestor microorganisme. Ele sunt comercializate sub formă de comprimate, capsule, pudră sau soluţii. Aceste substanţe favorizează digestia şi tranzitul intestinal, previn apariţia cancerului de colon, au efect pozitiv în bolile inflamatorii intestinale (boala Chron, colita ulceroasă), previn şi ameliorează diareea cauzată de consumul de antibiotice (mai ales la copii), cresc imunitatea celulară.

Nu există contraindicaţii sau efecte adverse pentru aceste preparate, dar, totuşi, la anumite persoane pot cauza reacţii alergice (erupţii cutanate, bronhospasm).

 
Suplimente nutritive pentru sportivi

Suplimentele nutritive pentru sportivi sunt produse destinate creşterii masei musculare şi îmbunătățirii performanţelor fizice. Acestea conţin în principal proteine, aminoacizi (taurina, glutamina, carnitina), anumite minerale (Fe, Zn, Cr), substanţe cu rol stimulant al sistemului nervos (cafeină). Însă în anumite produse se regăsesc şi substanţe interzise, dopante (efedrină, prohormoni, hormoni steroizi) cu efecte adverse notabile. Consumul acestor produse trebuie făcut doar după informarea corectă asupra compoziţiei şi în general la recomandarea unui specialist (medic sportiv, medic nutriţionist, dietetician).

 
Suplimente nutritive pentru slăbit

Sunt o categorie de substanţe intens folosite în ultima perioadă, mai ales de categoriile de vârsta 15-30 de ani. Ele conţin de regulă extracte din plante (acai, aloe, păpădie), compuşi proteici (L-carnitina), substanţe cu rol diuretic sau laxativ sau substanţe stimulante ale sistemului nervos (efedrină, cafeină). Deşi multe din preparatele prezente pe piaţa promit scăderi spectaculoase în greutate, majoritatea nu au efectul aşteptat, ci din contră, pot da numeroase reacţii adverse: vertij, palpitaţii, dureri precordiale, deshidratare. Suplimentele nutritive pentru slăbit nu sunt recomandate de către comunitatea medicală din pricina riscului crescut de toxicitate şi lipsei eficienţei clinice.



Suplimentele alimentare reprezintă o gamă largă de produse a căror consum a crescut spectaculos în ultimii ani. Spre exemplu în România cifra de afaceri pe piaţa suplimentelor alimentare se situează undeva la 175 milioane de euro, asta doar pentru produsele comercializate în farmacii, fără a lua în considerare vânzările de pe Internet sau din magazinele naturiste. Din ce în ce mai multe persoane consuma suplimente nutritive cu convingerea obţinerii de efecte miraculoase. Trebuie spus însă că multe din produsele prezente pe piaţa pot dăuna sănătăţii sau în cel mai fericit caz nu fac nimic altceva decât să diminueze considerabil bugetul consumatorilor.

Cei ce consuma suplimente nutritive trebuie să se informeze asupra compoziţiei acestora şi asupra efectelor adverse şi să anunţe medicul curant dacă utilizează sau doresc să utilizeze suplimente nutritive. Consumul de suplimente nutritive nu trebuie să înlocuiască o alimentaţie echilibrată ci eventual să vină că o completare a unui stil de viaţă sănătos.

Text preluat din Revista Galenus

— • • • —

 

Pentru a vedea care suplimente alimentare sunt eficiente (şi în ce cazuri sunt acestea recomandate), daţi clic pe imaginea de mai jos.

 

 

 

Legislaţia europeană şi românească privind suplimentele alimentare:

:: Legislaţie europeană:
- Directiva 46 / 2002
- Directiva 37 / 2006
Regulamentul nr. 1925 / 2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
- Regulamentul nr. 1170 / 2209 al Comisiei comunităţilor europene (modifică Directiva 46 / 2002 şi Regulamentul nr. 1925 / 2006 al Parlamentului European şi al Consiliului)
:: Legislaţie naţională:
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1214 / 2003
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 622 / 2004
- Ordinul comun al ministrului sănătăţii,
al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 244 / 401 / 2005
- Legea 412/2004
- Legea 491/2003
- Ordinul comun al ministrului sănătăţii,
al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi Autorităţii naţionale sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor nr. 1228/2005/244/63/2006
- Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1069 / 2007 pentru aprobarea Normelor privind suplimentele alimentare

 

Sunteţi curioşi să ştiţi ce puteţi găsi în suplimentele alimentare? Iată cum stau lucrurile conform regulamentului nr. 1170/2009 al Comisiei comunităţilor europene.

Vitamine şi minerale care pot fi utilizate la producerea suplimentelor alimentare:

1.   Vitamine
Vitamina A (μg ER)
Vitamina D (μg)
Vitamina E (mg α-ET)
Vitamina K (μg)
Vitamina B1 (mg)
Vitamina B2 (mg)
Niacină (mg EN)
Acid pantotenic (mg)
Vitamina B6 (mg)
Acid folic (μg) (1)
Vitamina B12 (μg)
Biotină (μg)
Vitamina C (mg)

2.   Minerale
Calciu (mg)
Magneziu (mg)
Fier (mg)
Cupru (μg)
Iod (μg)
Zinc (mg)
Mangan (mg)
Sodiu (mg)
Potasiu (mg)
Seleniu (μg)
Crom (μg)
Molibden (μg)
Fluorură (mg)
Clorură (mg)
Fosfor (mg)
Bor (mg)
Siliciu (mg)

Vitamine şi substanţe minerale care pot fi utilizate la producerea suplimentelor alimentare:

A.   Vitamine
1.   VITAMINA A
(a) retinol
(b) acetat de retinil
(c) palmitat de retinil
(d) beta-caroten

2.   VITAMINA D
(a) colecalciferol
(b) ergocalciferol

3.   VITAMINA E
(a) D-alfa-tocoferol
(b) DL-alfa-tocoferol
(c) acetat de D-alfa-tocoferil
(d) acetat de DL-alfa-tocoferil
(e) succinat acid de D-alfa-tocoferil
(f) amestec de tocoferoli
(g) tocoferol tocotrienol

4.   VITAMINA K
(a) filochinonă (fitomenadionă)
(b) menachinonă

5.   VITAMINA B1
(a) clorhidrat de tiamină
(b) mononitrat de tiamină
(c) clorură de monofosfat de tiamină
(d) clorură de pirofosfat de tiamină

6.   VITAMINA B2
(a) riboflavină
(b) riboflavină-5′-fosfat de sodiu

7.   NIACINĂ
(a) acid nicotinic
(b) nicotinamidă
(c) inozitol hexanicotinat (inozitol hexaniacinat)

8.   ACID PANTOTENIC
(a) D-pantotenat de calciu
(b) D-pantotenat de sodiu
(c) dexpantenol
(d) pantetină

9.   VITAMINA B6
(a) clorhidrat de piridoxină
(b) piridoxină 5′-fosfat
(c) piridoxal 5′-fosfat

10.   FOLAT
(a) acid pteroilmonoglutamic
(b) L-metilfolat de calciu

11.   VITAMINA B12
(a) ciancobalamină
(b) hidroxocobalamină
(c) 5′-dezoxiadenozilcobalamină
(d) meticolbalamină

12.   BIOTINĂ
(a) D-biotină

13.   VITAMINA C
(a) acid L-ascorbic
(b) L-ascorbat de sodiu
(c) L-ascorbat de calciu
(d) L-ascorbat de potasiu
(e) L-ascorbil 6-palmitat
(f) L-ascorbat de magneziu
(g) L-ascorbat de zinc

B.   Minerale
acetat de calciu
L-ascorbat de calciu
bisglicinat de calciu
carbonat de calciu
clorură de calciu
citrat malat de calciu
săruri de calciu ale acidului citric
gluconat de calciu
glicerofosfat de calciu
lactat de calciu
piruvat de calciu
săruri de calciu ale acidului ortofosforic
succinat de calciu
hidroxid de calciu
L-lizinat de calciu
malat de calciu
oxid de calciu
L-pidolat de calciu
L-treonat de calciu
sulfat de calciu
acetat de magneziu
L-ascorbat de magneziu
bisglicinat de magneziu
carbonat de magneziu
clorură de magneziu
săruri de magneziu ale acidului citric
gluconat de magneziu
glicerofosfat de magneziu
săruri de magneziu ale acidului ortofosforic
lactat de magneziu
L-lizinat de magneziu
hidroxid de magneziu
malat de magneziu
oxid de magneziu
L-pidolat de magneziu
citrat de magneziu şi potasiu
piruvat de magneziu
succinat de magneziu
sulfat de magneziu
taurat de magneziu
acetil taurat de magneziu
carbonat feros
citrat feros
citrat feric de amoniu
gluconat feros
fumarat feros
difosfat feric de sodiu
lactat feros
sulfat feros
difosfat feric (pirofosfat feric)
zaharat feric
fier elementar (carbonil + electrolitic + redus cu hidrogen)
bisglicinat feros
L-pidolat feros
fosfat feros
taurat de fier (II)
carbonat de cupru
citrat de cupru
gluconat de cupru
sulfat de cupru
L-aspartat de cupru
bisglicinat de cupru
complex cupru-lizină
oxid de cupru (II)
iodură de sodiu
iodat de sodiu
iodură de potasiu
iodat de potasiu
acetat de zinc
L-ascorbat de zinc
L-aspartat de zinc
bisglicinat de zinc
clorură de zinc
citrat de zinc
gluconat de zinc
lactat de zinc
L-lizinat de zinc
malat de zinc
mono-L-metionină sulfat de zinc
oxid de zinc
carbonat de zinc
L-pidolat de zinc
picolinat de zinc
sulfat de zinc
ascorbat de mangan
L-aspartat de mangan
bisglicinat de mangan
carbonat de mangan
clorură de mangan
citrat de mangan
gluconat de mangan
glicerofosfat de mangan
pidolat de mangan
sulfat de mangan
bicarbonat de sodiu
carbonat de sodiu
clorură de sodiu
citrat de sodiu
gluconat de sodiu
lactat de sodiu
hidroxid de sodiu
săruri de sodiu ale acidului ortofosforic
bicarbonat de potasiu
carbonat de potasiu
clorură de potasiu
citrat de potasiu
gluconat de potasiu
glicerofosfat de potasiu
lactat de potasiu
hidroxid de potasiu
L-pidolat de potasiu
malat de potasiu
săruri de potasiu ale acidului ortofosforic
L-selenometionină
drojdie îmbogăţită cu seleniu
acid selenios
selenat de sodiu
selenit acid de sodiu
selenit de sodiu
clorură de crom (III)
lactat de crom (III) trihidrat
nitrat de crom
picolinat de crom
sulfat de crom (III)
molibdat de amoniu [molibden (VI)]
molibdat de potasiu [molibden (VI)]
molibdat de sodiu [molibden (VI)]
fluorură de calciu
fluorură de potasiu
fluorură de sodiu
monofluorfosfat de sodiu
acid boric
borat de sodiu
acid ortosilicic stabilizat cu colină
dioxid de siliciu
acid silicic

 

GHIDUL SUPLIMENTELOR ALIMENTARE

 

 

Pentru cei ce doresc să citească mai mult pe subiectul suplimentelor alimentare, vă recomandăm următoarele articole: