Înainte de a se dezvolta diabetul de tipul al II-lea, existã aproape întotdeauna o perioadă de prediabet în care nivelul de glicemie se află într-o zonă gri, peste limita normală, dar sub limita diabetului propriu-zis. Conform Centrului pentru Controlarea şi Prevenirea Bolilor, aproximativ unul din trei adulţi americani este prediabetic şi doar 11% din prediabetici îşi cunosc situaţia medicală.



Prediabetul este o problemă serioasă, deoarece, chiar dacă nu a fost diagnosticat, în organism se declanşează mai multe procese care au legătură cu diabetul (distrugerea ţesuturilor nervoase, problemele oculare, problemele cardiace). În lipsa unei intervenţii medicale, există riscuri ridicate ca prediabetul să se transforme în diabet într-un interval care poate varia de la 3 ani la 10 ani. Oamenii cu prediabet au un risc cu 50% mai mare de a dezvolta probleme cardiace şi atacuri cerebrale.


Factorii de risc

În general, prediabetul nu se manifestă într-un mod pronunţat şi nu ţine cont de vârsta persoanei în cauză; prin urmare, este important să ne cunoaştem şi să ne monitorizăm nivelul de glicemie. Este şi mai important dacă prezentăm unul din următorii factori de risc:

- exces de greutate sau obezitate;
- ţesut adipos distribuit în jurul abdomenului (acei „colăcei de grăsime” din jurul taliei);
- istoric de diabet gestaţional (din timpul sarcinii);
- cazuri de diabet în familie;
- simptome ale diabetului: sete excesivă, urinare frecventă, oboseală, vedere înceţoşată;
- istoric al nivelului ridicat de glucoză în sânge.


Ce putem face pentru a preveni dezvoltarea prediabetului?

Dacă sunteţi prediabetic, puteţi face schimbări în stilul de viaţă pentru a preveni un posibil caz de diabet şi pentru a reduce riscul de apariţie al altor probleme de sănătate precum: probleme cardiace, atacuri cerebrale, colesterol ridicat şi glicemie crescută. Cercetările au demonstrat că pierderea în greutate, alimentaţia sănătoasă şi creşterea activităţii fizice pot modifica pozitiv nivelul glicemiei. Este important să facem schimbări cărora le putem face fată şi să consultăm un medic sau un nutriţionist pentru sfaturi.

Chiar dacă nu ajungeţi la o greutate ideală, pierderea a cel puţin 5-10 kilograme poate reduce probabilitatea de a dezvolta diabet. O alimentaţie sănătoasă constă în alimente cu conţinut scăzut de grăsimi săturate şi calorii şi conţinut ridicat de fibre: legume, fructe şi cereale integrale. În ceea ce priveşte exerciţiile fizice, sunt necesare cel puţin 30-60 de minute de activitate fizică moderată de mai multe ori pe săptămână. Această activitate fizică poate avea loc pe tot parcursul zilei, în mai multe segmente. Studiile de specialitate consideră că un somn de cel puţin 6 ore pe timpul nopţii poate ajuta la reducerea insulinei. În cazul în care somnul este însoţit de un sforăit puternic, este posibil să suferiţi de apnee în somn, un sindrom care poate înrăutăţi condiţia de prediabet. Unele persoane care suferă de prediabet pot utiliza medicamente care pot împiedica progresia.



Tradus de Marian Curuescu după you are prediabetic