Odată cu vârsta, mulţi adulţi încep să adune kilograme. Este acest proces al îngrăşării unul inevitabil, cauzat de îmbătrânire? Somnul îngraşă ori slăbeşte? Cât de reală este afirmaţia că în urma unui efort fizic arderea caloriilor continuă mult după? Vă invităm să citiţi în acest articol răspunsurile la aceste întrebări şi la altele similare privind metabolismul şi îngrăşarea.

 

 

Persoanele slabe au un metabolism mai rapid - MIT

În general, opusul este adevărat: cu cât eşti mai mare, cu atât mai multe calorii trebuie să arzi în fiecare zi doar pentru a-ţi menţine corpul în funcţiune. Dar pot fi multe excepţii. Mutaţii ale genei KRS2, care reduce abilitatea celulelor de a metaboliza glucoza şi acizii graşi pentru a furniza energie, sunt de două ori mai prezente la persoanele obeze decât la cei slabi. Cu toate acestea, aceste mutaţii sunt rare.

 




Îngrăşarea la vârstă medie este inevitabilă - POSIBIL

Îmbătrânirea declanşează schimbări hormonale atât la femei, cât şi la bărbaţi, iar acestea pot influenţa predispoziţia către îngrăşare. Nivelul de testosteron scade, ceea ce duce la reducerea masei musculare, care, la rându-i, reduce rata metabolică; schimbările hormonale la femei (de exemplu, nivelul estrogenului) pot creşte apetitul şi încetini metabolismul. Dar îngrăşatul nu este inevitabil dacă rămâi activ şi mănânci un pic mai puţin pe măsură ce îmbătrâneşti.


Persoanele slabe digeră mai puţin mâncarea - MIT

Atunci când Claude Bouchard, Centrul de Cercetări Medicale Pennington, Baton Rouge, Louisina, a comparat fecalele subiecţilor studiului său, acesta a găsit diferenţe nesemnificative sub aspectul conţinutului energetic, indiferent de predispoziţia către îngrăşare a acestora. În mod obişnuit 3 procente din caloriile consumate sunt eliminate prin materii fecale.


Temperaturile scăzute scad greutatea - POSIBIL

Nu toate grăsimea e la fel. Bebeluşii sunt născuţi cu însemnate cantităţi de grăsime brună, care arde acizi graşi pentru a genera căldură. Se credea că adulţii nu au grăsime brună, dar acum ştim că persoanele slabe au aşa ceva. Mai mult, voluntarii expuşi unor temperaturi de 15OC pentru 6 ore pe zi, timp de 10 zile, purtând doar pantaloni scurţi şi tricouri cu mânecă scurtă, au arătat o creştere a cantităţii de grăsime brună.


Somnul te slăbeşte - POSIBIL

Lipsa somnului te face, se pare, să te simţi mai înfometat. Există câteva motive. Descreşte nivelul de leptină, hormonul saţietăţii, creşte nivelul de grelină, hormonul foamei şi afectează eliberarea insulinei. Cu toate acestea, prea mult somn creşte riscul de îngrăşare.


Dieta permanentă reduce rata metabolică - MIT


Într-adevăr, simplul fapt de a mânca accelerează ritmul metabolic, prin eliberarea unui hormon numit oxyntomodulină. Cu toate acestea, sunt puţine dovezi care să arate că dietele dese duc la recâştigarea greutăţii iniţiale din cauza încetinirii metabolismului. În fapt, şi cei care se înfometează, şi cei care pierd din greutate lent, iau în greutate după încetarea dietei în acelaşi ritm.


Continui să arzi calorii şi după practicarea exerciţiilor fizice - ADEVĂRAT

După sport metabolismul este la un nivel ridicat, corpul recuperându-se şi reparându-se. Această ardere de calorii durează între 3 şi 24 de ore, în funcţie de intensitatea şi durata exerciţiului fizic efectuat. Efectul este un pic mai de durată după exerciţii de rezistenţă (ca ridicarea greutăţilor).

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului myths-and-maybes-about-burning-fat, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.