Pe la începutul anului 2012 pe piaţă a apărut un nou produs minune: extractul de cafea verde care slăbeşte. Tot cam pe atunci a apărut un articol în revista Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy, semnat de trei persoane, Joe Vinson, Mysore V Nagendran şi Bryan Burnham, dintre care primii doi sunt profesori americani la Universitatea din Scranton. Pentru a fi clari de la început, articolul, intitulat pompos "Randomized, double-blind, placebo-controlled, linear dose, crossover study to evaluate the efficacy and safety of a green coffee bean extract in overweight subjects" este un fals, iar acesta a fost retras de autori, după cum se poate observa şi pe pagina către care duce linkul menţionat mai sus.

 



Desigur, vânzarea de cafea verde în cantităţi mari, cumpărată pentru a slăbi rapid, a continuat şi continuă, făcându-se apel, de multe ori, tocmai la acel articol, care nu mai este asumat de nimeni. Dacă efectuaţi o căutare pe Google, o să rămâneţi impresionaţi de dimensiunea fenomenului. Şi în limba română sunt publicate un număr impresionat de articole care promovează cafeaua verde. Unii, mai "scrupuloşi", fac trimitere şi la articolul nostru, ca dovadă supremă a credibilității afirmaţiilor lor.

În continuarea vă invităm să citiţi povestea succesului şi decăderii (parţiale) a cafelei verzi care (nu) vă ajută slăbiţi, scrisă de renumitul chimist şi popularizator al ştiinţei Joseph A. Schwarcz.




-


"Dr. Oz (Celebru om de televiziune american, ce promovează adesea pseudoştiinţa. n.tr.) nu a economisit epitetele atunci când a descris "formidabilele" efectele ale extractului de cafea verde: "magic", "uluitor", "descoperire fără precedent", "în fine,  o soluţie pentru obezitate".

Dr. Oz făcea referire la un studiu (cel pe care l-am menţionat mai sus. n.tr.), iar credulitatea ce-l caracterizează nu i-a permis vreo urmă de scepticism. Ce spunea acel studiu? Că în 22 de săptămâni, fără a urma vreo dietă anume şi fără exerciţii fizice, doar cu ajutorul cafelei verzi se vor pierde 10,5% din greutatea corporală şi 16% din grăsime. Dacă ar fi fost aşa, ar fi fost într-adevăr un miracol. Numai că studiul nu a fost corect executat, iar numărul de persoane implicate în studiu a fost de doar 16. Dar asta nu e tot...

Iniţial studiul a fost respins de revistele la care a fost trimis. Apoi a apărut ideea! Producătorul cafelei verzi, Applied Food Sciences, a angajat doi profesori de la Universitatea din Scranton, Joe Vinson şi Bryan Burnham, pentru a rescrie studiul şi a-l aduce la un nivel acceptabil pentru publicare (cel de-al treilea nume, care apare ca autor al articolului, este, probabil, cel care a condus studiul, deşi nu am găsit informaţii concludente. n.tr.). Nu sunt indicii că cei doi ar fi avut vreo legătură cu studiul, ci au fost folosiţi doar pentru notorietate şi capacitatea de a "aranja" studiul.

Desigur, avem de-a face cu o serioasă problemă de etică atunci când vorbim despre doi profesori care scriu o lucrare despre o cercetare în care nu au fost implicaţi.

Dr. Oz nu a ştiu despre subteranele publicării articolului, dar, ca o persoană cu pregătire ştiinţifică, ar fi trebuit să manifeste un minimum de scepticism în faţa unui studiu atât de miraculos.

Entuziasmul fără zăgazuri al dr. Oz a dus la o creştere fenomenală a vânhzărilor produsului (cafelei verzi); desigur, nu a fost nimeni interesat, în primă fază, de cumpărătorii creduli.

Dar Comisia Federală de Comerţ (SUA) nu s-a lăsat păcălită de publicitate şi a iniţiat o investigaţie care a dus rapid la concluzia că cel care a coordonat studiul a schimbat anumite date obţinute pe timpul cercetării şi a lăsat lucrurile neclare privind subiecții testaţi (unii primind extract de cafea verde, alţii placebo). S-a descoperit, aşadar, că în fapt este vorba despre un studiu fraudulos.

Cum Comisia nu se joacă atunci când află astfel de lucruri, a demarat procedurile legale. Rezultatul: 3,5 milioane de dolari amendă pentru companie şi promisiunea acesteia că nu se va mai implica în producerea de afirmaţii false privind produsele comercializate pe viitor.

Cei doi profesori care au scris studiul au retras articolul: "sponsorii studiului nu pot garanta validitatea datelor". Despre ce vorbim noi aici? Aceştia s-au gândit să scrie o lucrare de cercetare, dar nu s-au gândit să verifice datele? S-au bazat pe producător să verifice datele unui studiu care-l avantaja tocmai pe producător? Probabil că aceste aspecte sunt suficiente pentru a trage concluzia că cei doi profesori au fost plătiţi doar pentru a scrie articolul, fără a se implica altfel în verificarea datelor utilizate."


-

Concluzia? Atunci când ceea ce aflaţi este prea frumos să fie adevărat, cel mai probabil e fals.

Piaţa românească este inundată cu produse miraculoase, cu suplimente alimentare care promit mult, dar nu au efectele scontate, cu dispozitive minune care pretind că vindecă ori ajută la vindecarea unor boli, dar care nu au suport ştiinţific. Dacă sunteţi interesat de astfel de subiecte, care tratează nenumărate produse şi tehnologii "minune", intraţi în secţiunea noastră intitulată: Scepticus - graniţele gândirii. Veţi găsi aici şi multe articole care au scopul de a demitiza într-o manieră riguroasă şi ştiinţifică diverse produse pe care comercianţii vă invită să le cumpăraţi, sub diverse campanii publicitare mincinoase ori înşelătoare.

Sursa: Green coffee (traducerea s-a efectuat cu acordul autorului)