Ne amintim cu toţii când aveam 12 ani şi o vedeam pe mama noastră bând a treia ceaşcă de cafea şi dorindu-ne şi noi. Când întrebam dacă putem bea o ceaşcă, răspunsul era întotdeauna acelaşi: “Nu, cofeina împiedică creşterea…”. Ca şi cum să fim înalţi este un element necesar de supravieţuire! Cofeina se pare totuşi că nu împiedică semnificativ creşterea.

 



Nu se ştie cum această legendă a intrat în acceptarea socială. Probabil a câştigat ceva teren în urma numeroaselor studii care arată că dacă bem cofeină vom creşte cantitatea de calciu care este excretată în urină. Calciul este un element necesar pentru sănătatea oaselor. Deci, nu este prea exagerat să spunem că din această cauză, adolescenţii nu ar trebui să bea, deoarece ar putea să inhibe capacitatea organismului de a dezvolta oase sănătoase. Problema cu această idee este că până în prezent niciun studiu nu arată o asemenea legătură. Hai să aruncăm o privire la modul în care cresc oasele noastre şi ce efect, dacă există vreunul, are cofeina.

 

 

Când suntem în uter, oasele noastre sunt de fapt cartilaje. Cartilajul nu are niciun fel de minerale, precum calciul. Pe măsură ce ne dezvoltăm, sărurile de calciu şi fosfat încep să se acumuleze pe celulele cartilajului. După aceea, celulele cartilaginoase încep să moară, între ele formându-se buzunare unde încep să crească vasele de sânge. Acest proces se numeşte osificare. După naştere şi pe măsură ce creştem, majoritatea cartilajelor se transformă în oase. Singurul cartilaj care rămâne este la sfârşitul osului (cartilajul articular) unde sunt articulaţiile şi în plăcile de creştere cunoscute sub numele de plăci epifizare.   

Pe măsură ce creştem, celulele osoase sunt absorbite de către celule specializate numite osteoclaste. Alte celule, numite osteoblaste, ajută la construcţia noilor celule osoase. Ele fac acest lucru prin fibrele de colagen care ajută la colectarea calciului şi a altor minerale de sare. Acest proces este numit remodelare. Mai mulţi hormoni diferiţi din corpul nostru sunt de ajutor în acest proces – hormonul paratiriodian, glucocorticoizii, hormonii tiroidieni, metaboliţii vitaminei D, calcitonina, hormonul uman de creştere şi steroizii gonadali.

Plăcile epifizare fac oasele să crească mai lungi pe măsură ce înaintăm în vârstă. Aceste zone sunt încă formate din celule cartilaginoase (condrocite) care se pot transforma în oase. Atunci când suntem tineri, organismul nostru are mai multe osteoblaste (constructorii de oase) decât osteoclaste (celule ce absorb celulele osoase). Rezultatul este reprezentat de creşterea lungimii şi mărimii oaselor. Pe măsură ce îmbătrânim, organismul nostru începe să producă mai mult estrogen (chiar şi la bărbaţi). Circulaţia estrogenului face ca plăcile de creştere să se închidă şi să devină oase solide. Acest lucru se realizează prin creşterea ratei de apoptoză (moartea celulară) şi a condrocitelor.

Deci, întrebarea rămâne: ce rol are cofeina în acest proces, dacă are vreunul? Cofeina, aşa cum ştim, creşte cantitatea de calciu pe care o elimină organismul nostru, iar noi avem nevoie de calciu pentru a crea noi celule osoase. Conform National Academy of Science (NAS) aportul recomandat de calciu pentru a menţine oasele sănătoase este de 1.000-1.200 de miligrame pe zi. O ceaşcă de cafea de 220 ml. va creşte cantitatea de calciu din urină cu 18,75 mg. Adică, pentru a înlocui calciul pierdut prin consumul de cafea, va trebui să adăugaţi 1 lingură de lapte în ceaşca de cafea. NAS recomandă să se limiteze aportul de cofeină la nu mai mult de 300 mg. şi să se ia cantitatea recomandată de calciu, pentru a avea oase sănătoase. Ca referinţă, înseamnă 450 ml. de cafea preparată sau şase cutii de 340 ml. de băutură răcoritoare obişnuită.

 

 

Acest lucru este susţinut de mai multe studii cu privire la efectele cofeinei şi sănătatea oaselor, cum ar fi un studiu recent publicat în American Journal of Clinical Nutrition, care a constatat că singurele persoane care care au avut o creştere a pierderii osoase din cauza consumului de cofeină au fost femeile cu vârsta cuprinsă între 65-77 ani, care au avut o variaţie a receptorilor vitaminei D. S-a observat că dacă aceste femei au băut mai mult de 300 mg. de cofeină pe zi, pe o perioadă de trei ani, au avut un risc mai mare de osteoporoză. Nu s-a mai observat pierderea anormală de masă osoasă din cauza cofeinei decât la persoanele în vârstă care nu au beneficiat de cantitatea recomandată de calciu în dietă.

Persoanele tinere nu au avut nicio pierdere a masei osoase din cauza aportului de cofeină, chiar dacă nu au primit în dietă cantitatea recomandată de calciu. Un studiu al National Institute of Health a ajuns la concluzia că probabil  responsabilitatea pentru acest fapt o poartă ponderea de exerciţii fizice pe care le face o persoană tânără obişnuită, comparativ cu persoanele în vârstă. Exerciţiile fizice produc microfracturi în oase, lucru ce creşte metabolismul osos.

Rezultatul este reprezentat de oase mai sănătoase. Această constatare a fost susţinută de un alt studiu care a urmărit 81 de adolescenţi timp de 6 ani. Chiar cei care au consumat o cantitate mare de cofeină nu au avut vreo diferenţă în ceea ce priveşte densitatea osoasă sau a creşterii, comparativ cu cei care nu au consumat cofeină.

Deci, atunci când copilul vostru de 14 ani vă întreabă dacă poate să guste din cafeaua voastră Venti Caramel Macchiato, fiţi siguri că aceasta nu va împiedica creşterea lui. Va putea însă, să îl facă dependent de cel mai puternic drog legal cunoscut. Nu vă faceţi totuşi griji, nu putem fi toţi părinţi perfecţi!   

Detalii suplimentare:

• Deşi cofeina nu împiedică creşterea, poate avea unele efecte secundare nedorite. Poate creşte tensiunea arterială. Dacă beţi mai mult de 250-750 mg. pe zi, puteţi avea dureri de cap, ameţeli, anxietate, insomnie şi palpitaţii. Cafeaua conţine acid tanic, care pătează dinţii. În cazul femeilor gravide, consumul a 2 căni de cafea creşte posibilitatea de a naşte un copil subponderal. Copiii subponderali pot provoca avort spontan.

• Pe de altă parte, dacă nu sunteţi însărcinată, obţineţi o cantitate suficientă de calciu din dietă şi beţi suficientă apă, cofeina poate fi destul de bună. În cazul femeilor, consumul a 1-3 căni de cafea pe zi reduce riscul de boli cardiovasculare cu 24%. De asemenea, are efect protector împotriva cancerului de sân şi cel uterin. Pentru bărbaţi, ca şi pentru femei, cofeina scade posibilitatea de a se îmbolnăvi de cancer de ficat şi diabet de tip 2. Cafeina ajută atleţii la circularea calciului. Rezultatul îl reprezintă contracţiile musculare mai puternice. Acest efect este atât de puternic, încât International Olympic Committee interzice prezenţa unui nivel al cofeinei în urină mai mare de 12 mg./litru. Va trebui să beţi 8 căni de cafea în timp de 2 ore înainte de eveniment pentru a creşte acest nivel.

• 75% dintre americani beau cafea în mod regulat. Aceasta este absorbită de stomac şi intestinul subţire.Veţi atinge nivelul de vârf al cofeinei în sânge după aproximativ 45-60 de minute după ce aţi băut-o. Acest lucru va determina apoi o creştere a ritmului cardiac, a tensiunii arteriale şi a producţiei de acid din stomac. Va creşte şi descompunerea depozitelor adipoase. Aceste efecte pot dura până la 12 ore. După 4 zile, totuşi, veţi dezvolta toleranţă la cofeină şi toate aceste răspunsuri ale corpului vor începe să se diminueze. 

• Porţia medie a unui Starbucks Venti Caramel Macchiato are 300 de calorii, 8 gr. de grăsimi, 43 gr. de carbohidraţi, şi 13 gr. de proteine. Micul dejun într-o cană!

Traducere de Patricia David după caffeine-really-stunt-growth