LogopedieLogopedia este definită ca disciplina care se ocupă cu educarea şi reeducarea limbajului. Rolul logopedului este acela de a restaura şi stabiliza limbajul, prin aplicarea diferenţiată a tehnicilor specifice. În continuare, detalii privind terapia copiilor cu autism.

 

 

 

Dacă la copiii tipici, cu tulburări/întârzieri în dezvoltarea limbajului, logopedul foloseşte tehnicile de bază ale logopediei şi exerciţii specifice pentru corectarea diverselor probleme, la copiii cu autism, abordarea presupune parcurgerea anumitor etape, în funcţie de abilităţile copilului şi de gradul de afectare.


Când începem logopedia?

Se poate începe din prima zi de la începerea terapiei ABA, însă trebuie avute în vedere mai multe aspecte, aşa cum se poate observa din cele ce urmează.

° Într-o primă fază, logopedul are nevoie de o mai lungă perioadă de timp necesară acomodării şi colaborării cu copilul.

 

 



Începerea terapiei logopedice trebuie să ţină cont de ritmul de învăţare al copilului şi de stadiul de dezvoltare la care se află în acel moment. De exemplu, dacă acesta nu deţine abilităţi de imitaţie, atunci logopedul lucrează aceste abilităţi odată cu echipa de terapeuţi, într-un mod cât se poate de atractiv pentru micuţ.

Acomodarea se face prin joc, necerându-i-se copilului să efectueze exerciţii grele.

° Recompensele au un rol central în progresul copilului cu autism. Aşadar, logopedul trebuie să se folosească de acestea, pe toată perioada în care lucrează cu copilul. De asemenea, părinţii trebuie să îi ofere recompensele cele mai motivante (pe care nu le vor folosi în nici un caz în afara terapiei!), deoarece vorbirea este una din cele mai grele abilităţi pe care copilul cu autism le va deprinde.

° Gradul de afectare a limbajului. În cazul în care  copilul nu vorbeşte deloc, atunci este nevoie de încurajarea oricărui sunet/aproximare a sunetelor, prin oferirea recompenselor şi a jocurilor stimulative.

° Mediul de lucru. Pentru un copil care are probleme cu acomodarea la medii noi, este de preferat ca terapia logopedică să aibă loc în mediul său natural (acasă, în camera de joacă/terapie), pentru a crea încredere şi a evita frustrările.

° Colaborarea cu părinţii şi echipa de terapeuţi care lucrează cu copilul. Logopedul trebuie să ţină cont de  nivelul la care se află copilul în fiecare moment; de exemplu, dacă acesta a învăţat un sunet/cuvânt, logopedul va lua cunoştinţă de aceste detalii şi va recurge la recompensarea diferenţiată a acestuia.

° Comportamentul copilului. Un copil cu mari probleme de comportament va avea nevoie de o atenţie deosebită; prin urmare, atenţie la detaliile lăsate de echipă! Logopedul trebuie să stăpânească bine tehnicile de modificare a comportamentului, pentru a nu frustra copilul şi/sau a nu interacţiona cu acesta la un nivel inferior celui la care se află, în realitate, copilul. Exemplu: dacă nu vrea să coopereze, trebuie analizate situaţiile şi prezentate la şedinţa cu echipa, pentru a se stabili modul de intervenţie.


Cât timp facem logopedie?

Timpul alocat pentru terapia logopedică depinde de la caz la caz. În general, copilul cu autism are nevoie de o perioadă mai lungă pentru corectarea/iniţierea limbajului. Prin urmare, logopedia se opreşte atunci când consideraţi că micuţul are un limbaj adecvat vârstei sale. Nu există o anumită perioadă care garantează recuperarea sa.


 

Blogul autoarei: Abamoddeviata

Scris de: Monica Berceanu
Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.