Explozia bombei cu hidrogen Ivy Mike2

Edward (Ede) Teller (n. 15 ianuarie 1908, Budapesta, Austro-Ungaria – d. 9 septembrie 2003, Stanford, California, SUA) a fost un fizician teoretician american, de origine maghiar evreu, supranumit „părintele bombei cu hidrogen” (deși el a respins această caracterizare), membru al Academiei Americane de Arte și Științe (AAAS). Renumele mondial l-a căpătat atât pentru rolul său în dezvoltarea schemei Teller–Ulam (a bombei cu hidrogen), cât și pentru îndelungata colaborare din cadrul Laboratorului Național Lawrence din Livermore, California (LLNL), al cărui director și cofondator a fost.

Există percepţia că religia şi ştiinţa se potrivesc la fel de bine ca maioneza şi bezelele. În unele cazuri, acest lucru este, probabil, adevărat. Dar într-o zi obişnuită din luna ianuarie a anului 1933 la California Institute of Technology din Pasadena, California (în acelaşi loc şi în aceeaşi perioadă când Jack Parsons efectua celebrele sale experimente cu rachete; iată cum se intersectează evenimentele din istorie), s-a dovedit că religia şi ştiinţa nu reprezintă două concepte care se resping între ele.

Galileo GalileiÎn secolele XV şi al XVI omul recapătă conştiinţa de sine ca individ, după o lungă perioadă de anihilare filozofică a personalităţii specifică Evului Mediu. În această perioadă, numită mai târziu Renaştere, reînvie interesul pentru cultura şi arta antichităţii clasice.

EinsteinPersonalitate complexă şi un om de ştiinţă vizionar, Albert Einstein este probabil cel mai cunoscut fizician al tuturor timpurilor. Mulţi au auzit de numele lui, dar puţini sunt cei care înţeleg importanţa descoperirilor acestuia. Iată în continuare câteva evenimente mai importante din viaţa sa.

Nascut pe 8 februariePe 8 februarie 2013 se împlinesc 179 de ani de la naşterea marelui chimist rus Dimitri Mendeleev, creatorul tabelului periodic al elementelor, respectiv 185 de la naşterea părintelui literaturii ştiinţifico-fantastice, popularul scriitor francez Jules Verne.

TyndallJohn Tyndall (1821- 1893) a fost un om de ştiinţă, desenator, inspector, profesor de fizică, matematician, geolog, cercetător al atmosferei, lector public şi alpinist. Şi-a exprimat gândurile într-un mod pe care nimeni nu l-a mai văzut ori auzit înainte.

Edward TellerIstoria fizicii nucleare este legată de istoria armelor nucleare şi de distrugerea în masă. După ce a participat la construirea bombei atomice în cel de-al doilea război mondial, Edward Teller a devenit cunoscut în ani `50 drept „părintele bombei H”.

Henri BecquerelAntoine Henri Becquerel a fost un fizician francez, laureat al Premiului Nobel şi descoperitorul radioactivităţii. A primit în 1903 Premiul Nobel pentru fizică, alături de soţii Marie şi Pierre Curie, care au studiat şi ei fenomenul pus în evidenţă de Becquerel.

Wernher von BraunWernher von Braun a fost cel mai important cercetător din lume din domeniul rachetelor. În a doua parte a biografiei sale veţi afla despre contribuţiile sale la construirea rachetelor V-2 şi Saturn V, aceasta din urmă jucând un rol cheie în prima aselenizare.

Wernher von BraunWernher von Braun este cel mai important cercetător din domeniul rachetelor din istorie. Ca lider al Centrului de Zbor Spaţial Marshall al NASA, a condus dezvoltarea rachetei Saturn V, care a ajutat la aselenizarea primului om, în iulie 1969.

Henri CoandaNăscut la Bucureşti pe 7 iunie 1886, Henri Coandă a fost fiul generalului Constantin Coandă. A fost unul dintre cei 7 copii ai generalului, dintre care doar doi băieţi şi două fete au supraviețuit. De mic copil a fost fascinat de forţa vântului şi de ideea de zbor.

Traian Vuia. Vuia IConstructor de avioane şi motoare, inventatorul român Traian Vuia a fost un pionier al aviaţiei mondiale. S-a născut în 1872, într-un sat din judeţul Timiş. După terminarea liceului, pleacă la Budapesta, unde a urmat o vreme cursurile Şcolii Politehnice.

Rene DescartesDescartes a fost nu doar un mare filozof al secolului al XVII-lea, ci şi un matematician şi om de ştiinţă important. A publicat lucrări importante de optică, geometrie, fiziologie şi cosmologie. Matematica, însă, a fost domeniul în care şi-a adus cea mai mare contribuţie.

Niels BohrNiels Bohr, de origine daneză, unul dintre cei mai influenţi fizicieni ai secolului al XX-lea, laureat al premiului Nobel pentru fizică în 1922, a avut o contribuţie decisivă în domeniul mecanicii cuantice şi în determinarea structurii atomice. Detalii, în continuare.

Galileo GalileiNaşterea ştiinţei moderne a avut loc în Italia acum aproximativ 400 de ani, prin mai multe invenţii şi descoperiri ale lui Galileo Galilei, fiecare fiind suficientă pentru a-i asigura un loc în panteonul savanţilor care au schimbat fundamental înţelegerea lumii.

Wolfgang PauliWolfgang Pauli este o personalitate marcantă în domeniul fizicii secolului XX, lucru deloc uşor având în vedere că a fost contemporan cu nume mari precum Einstein, Planck, Heisenberg, Dirac ş.a.m.d. Citiţi în continuare o amplă biografie a fizicianului.

Ştefania MărăcineanuPe vremea când foarte puţine femei erau în lumea ştiinţei, o româncă lucra la doctorat în laboratorul lui Marie Curie, la Paris, cercetând radioactivitatea. L-a obţinut în numai doi ani, între 1922 şi 1924. Ştefania Mărăcineanu a fost prima fiziciană româncă importantă.

EdisonThomas Alva Edison (11 februarie 1847- 18 octombrie 1931) a fost un important inventator şi om de afaceri american al sfârşitului de secol XIX şi începutului de secol XX. A fost cunoscut şi ca "Magicianul din Menlo Park", fiind şi cel mai prolific inventator al timpurilor sale.

Nicolaus CopernicNicolaus Copernic s-a născut la 19 februarie 1473, în oraşul Torun, aflat astăzi în Polonia. Astronom şi cosmolog, matematician şi economist, preot şi prelat catolic, a dezvoltat teoria heliocentrică a sistemului solar. Aflaţi mai multe citind această biografie a lui Copernic.

Albert EinsteinAlbert Einstein s-a născut la 14 martie 1879 în oraşul Ulm din Germania, într-o familie de evrei. La finele săptămânii aniversare vă oferim un articol despre viaţa şi realizările ştiinţifice inegalabile ale lui Albert Einstein. Lectură plăcută!

Blaise PascalBlaise Pascal s-a remarcat încă din copilărie prin inteligenţa sa uimitoare şi prin pasiunea sa pentru matematică, lăsându-şi amprenta în acest domeniu de la o vârstă foarte fragedă. În continuare, vom face cunoştinţă cu acest om extraordinar şi cu realizările sale.

Ernest RutherfordErnest Rutherford a fost un mare fizician şi chimist, celebru pentru propunerea modelului planetar al atomului, dar şi pentru descoperirea şi studiul anumitor tipuri de radiaţii. Mai multe despre viaţa şi cercetările sale ştiinţifice puteţi citi în acest articol.

ArhimedeCred că am auzit cu toţi de Arhimede  şi de faimosul său principiu care ne-a dat bătăi de cap în gimnaziu. E timpul să realizăm ce rol important a jucat acest om de ştiinţă în domenii precum fizica, matematica, filozofia şi multe altele. Să aflăm aşadar mai multe despre el.

Nikola TeslaNikola Tesla a fost un om de ştiinţă original şi foarte fertil în materie de invenţii. În jurul presupuselor ori adevăratelor invenţii ale lui Tesla circulă multe legende. Citiţi o continuare o succintă, dar vie şi pasionantă trecere în revistă a vieţii şi realizărilor ştiinţifice ale lui Tesla.

Louis PasteurÎn a doua parte a articolului dedicat vieţii şi operei lui Louis Pasteur vorbim despre cum savantul a salvat industria mătăsii, despre inventarea vaccinului (lupta împotriva holerei aviare, antraxului şi a rabiei), precum şi despre implicaţiile descoperirilor ştiinţifice ale acestuia.

Sir Isaac NewtonÎn ultima parte a articolului dedicat operei şi vieţii lui Newton, vorbim despre conflictele lui Newton cu Leibniz privind întâietatea inventării calculului diferenţial şi cu John Flamsteed, astronomul regal, conflicte care arată personalitatea dificilă a savantului.

Marie CuriePartea a doua a biografiei Mariei Skłodowska Curie. Puteţi citi despre descoperirea poloniului şi radiului, dar şi despre recunoaşterea internaţională a valorii sale, prin acordarea celor două Premii Nobel: pentru fizică şi chimie în 1903, respectiv 1911.

Marie CurieMarie Skłodowska Curie, descoperitoarea elementelor radioactive poloniu și radiu, a fost prima femeie care a primit un premiu Nobel şi primul savant care a primit două premii Nobel, pentru fizică în 1903 şi pentru chimie în 1911.

Isaac NewtonÎn a treia parte a articolului dedicat lui Newton, vorbim despre influenţele tradiţiei hermetice, scrierea celor trei legi ale mişcării, apariţia cărţii sale fundamentale, Philosophiae Naturalis Principia Mathematica, precum şi despre cearta dintre Newton şi Robert Hooke.

Newton sub copacÎn partea a doua a articolului dedicat vieţii şi operei lui Isaac Newton vorbim despre numirea acestuia ca profesor lucasian, despre cercetările în domeniul opticii, despre impactul iniţial al cercetărilor newtoniene, conflictele cu alţi fizicieni ai vremii etc.